Supermarkt mentaliteitIk moest van de week laden bij een verpakings bedrijf, voor een groothandelaar in Veghel. Onderweg zijn die drie pallets onderuit gegaan (Zie foto). Dan sta je daar. En wat zegt z'n supermarkt bediende: "Hier heb je pallet stapel maar over!!!" Dus ik even met obscene gebaar duidelijk gemaakt dat dit toch niet doorgaat. Dit zijn namelijk 2088 colli (6264 potjes), En die ga ik dus niet over stapelen, en zeker niet als deze op slechte wijze verpakt zijn. Dit zijn professionele bedrijven die zich hier onprofessioneel gedragen. Want als iets mis gaat wordt de zwarte piet direct naar de chauffeur geschoven. Die het mag gaan oplossen. Die oplossing van mij was heel simpel ik neem de shit gewoon mee terug. en zoeken het maar fijn uit.Supermarkten in Nederland zijn heel gemakkelijk om de zwarte piet toe te schuiven. En dat gaat op z'n hufter manier dat het gewoon onacceptabel is. En de transport bedrijven accepteren dat. Want het transport motto en visie is namelijk Klant is koning, En de chauffeur is een domme hond!! Supermartkt DC's maken hier op slinkse wijze misbruik van. De supermarkt DC's willen dat transport op 'professionele' wijze gebeurt tegen bodem prijzen. Hieronder staat een kleine ervaring die Daantje heeft supermarkten. 1 - Ik kom op een gegeven ogenblik bij Supermarkt DC Best. Er moesten 28 pal vruchtensap gelost worden. Daar moest ik een internationale vracht onder CMR condities zelf lossen. De chauffeur mag geen internationale vracht zelf lossen. Maar dat even terzijde maar ik moest ook de folie die om de pallets zat afsnijden en daarna zelf meenemen. Dus ik blijf na het lossen met een baal folie van bijna 1 kuub zitten. En elke chauffeur pikt dit. Ze zitten allemaal de folie los te snijden en braaf mee te nemen. Waar je als chauffeur dan die baal plastiek van een kuub moet laten is een chauffeurs probleem. Meeste chauffeurs stoppen het in een vuilnisbak op een parkeerplaats, maar dat staat wel gelijk aan het dumpen van industrieel afval. Dus als de chauffeur daarmee betrapt wordt kan de chauffeur op persoonlijke titel voor een milieu delict voorkomen. Maar ik dump die rotzooi gelijk op het terrein van de DC zelf. En die sukkels van je collega's zitten je ook nog eens met grote oogjes aan te kijken. Je vraagt toch ook niet aan een postbode om de gebruikte enveloppen mee terug te nemen. 2 - Ik kom bij een DC in Veghel met een lading zakdoeken. De 'chef' van de expeditie kwam naar mij toe. En zegt doodleuk dat de bovenste laag van elke pallet af gestapeld moest worden. Omdat anders de pallet niet in de stelling past. Ik zeg tegen die vent: "begin maar alvast ik hou je niet tegen." "Nee" zegt ie: "jij moet het af stapelen". Ik weiger dat en het transport bedrijf stuurt een sul die wel bereid is om af te stapelen.
3 - Ik moest op een woendag middag spoed vracht gaan laden om donderdag ochtend voor 12 uur onder Berlijn bij een DC te lossen. Ik zeg ik haal die termijn helemaal niet. Het antwoord is dat het ik ook later kan lossen omdat ze die spullen nodig hebben. Dus ik sta om 14:00h bij dat DC en heb daarvoor ook de rij tijden overschreden. En dat zegt m'n doodleuk : "Die Warenanhame iest um 12:00 gesloschen wir habben noch mheer zu doen" Dus ik bel met de mededeling dat er niet meer gelost wordt. Er wordt door heen en weer gebeld en de mededeling was dat m'n dus niet ging lossen. Sta je daar om 14:00 uur in Berlijn. Nou is Berlijn geen saaie stad dus ik koppel af en ga met losse trekker naar het dichtstbijzijnde metrostation. De metro bracht mij naar de Potzdammerplatz in Berlijn. En dan is toch een beter uitzicht dan een industrieterrein. 2 uur later gaat de telefoon. M'n vraagt "Waar ik zit" Op een terrasje in de zon" was mijn antwoord. De planner met gezag wist meteen dat het foute boel was. en zei "Zei hebben die spullen nu nodig." ik zeg "Dat wist m'n om 14;00 uur toch ook" Ik kom om 19:00 uur terug bij de oplegger. Komen er een paar Duitse colega's naar mij toe. Met de mededeling dat ze mij zochten. En vroegen waar ik uitgehangen had. Ik zeg keurig dat ik de stad in geweest ben. En toen kwamen de beroemde grote ogen weer.Mit der zattelmachiene? Mijn antwoord was dat het 20 KM lopen is naar de dichtstbijzijnde metro en dat ik toch niet zo gek ben.
Sjouwfuerke's pikken teveel. Dat je bij een klant behulpzaam moet zijn is helemaal normaal. Ik heb zat dingen in de binnenstad lopen te sjouwen en doe dat nog steeds. Maar bij professionele bedrijven verwacht ik ook een professionele houding. En met name die bedrijven zorgen ervoor dat je moet gaan sjouwen terwijl je dat niet helemaal niet hoeft. En zolang dat de chauffeurs en transport bedrijven dit zomaar pikken zal er niet veel veranderen. De chauffeur en transport bedrijven pikken te veel. En ze zouden meer gebruik moeten maken van hun rechten.
| |