2021
Daantjes Weblog.


Menu 2022

Jaren overzicht

December 2021

November 2021

Oktober 2021

September 2021

Juli 2021

Juni 2021

Mei 2021

April 2021

Maart 2021

Februari 2021

Januari 2021

Menu 2020

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Boete in België

Op 28 Juli 2009 werd ik op het industrie terrein van Maasmechelen door de belgische politie Staande gehouden voor een verkeers controle. De inspecteur/agent in kwestie begon de rij & rusttijden te controleren. Tachograaf schijven die in orde leken. Bleken niet in orde te zijn. Ik had op meerdere tachograaf schijven de pauze's verkeerd genomen. Op sommige schijven was de pauze te laat genomen en op weer andere was de pauze te kort. De dienst doende inspecteur besloot na 3 schijven compleet opgemeten te hebben, de maximale boete van € 2500 uit te delen. (Jazeker je leest het goed het is echt tweeduizendvijfhonderd euro) En hiermee in heb ik de hoogste boete in mijn hele chauffeurs bestaan gescoord.

Wanneer een chauffeur begint aan zijn diensttijd dan moet de chauffeur na 4,5 uur (4:30H) rijtijd, 0,75 uur (0:45H) pauze nemen.

Vervolgens mag je de verplichte pauze op splitsen in een blok 15 minuten en in een blok van 30 minuten. Je mag de pauze niet opsplitsen in eerst 30 minuten en dan 15 minuten. Wanneer een chauffeur tussen de rust en pauze periodes meer dan 4 uur en 30 minuten gereden heeft dan is hij/zij in overtreding. En wanneer de tachograaf een pauze registreert die korter is dan 15 minuten dan. Dan telt die periode als rij tijd En daarmee ben ik flink het schip in gegaan.

Ik heb opnieuw het rijtijden besluit doorgenomen. En neem maandag ook schoongoed mee in de vrachtauto want het zal zeker voorkomen dat ik overnachtingen nu moet gaan maken. Want ik zal mij letterlijk aan het rijtijden besluit moeten houden want een dergelijke financiële tegenvaller kan ik geen 2e keer gebruiken. En ook zal ik de gebruik gaan maken van de de schakelaar die de overige werkzaamheden registreert zeker bij korte stops loont dat want de die tijd die de tachograaf dan registreert telt niet mee als rijtijd en die periode mag wel korter zijn dan 15 minuten. terwijl een rusttijd korter dan 15 minuten als rijtijd telt.

Daarbij heb ik ook besloten dat voortaan de planning op zijn kop kan gaan staan. Als het niet haalbaar is om bepaalde route binnen de rijtijd & Diensttijd te volbrengen dan is dat eenmaal zo. En niets en niemand zal het nog voor elkaar krijgen om mij nog illegaal aan het rijden te krijgen. Het is zeer vervelend om een dergelijke houding ten opzichte van je werkgever aan te moeten nemen. Maar ik kan de het gezeur om de rij tijden wet niet meer gebruiken.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Trudie
05-08-2009 22:04:56
Hai Daan,

Nou,nou...medewerker van de maand zal er voorlopig niet in zitten voor je!!
Alweer een zorg minder!!!!
Heb je een sportieve werkgever of moet je deze boete uit eigen zak betalen...
Groet uit een zonovergoten Maastricht.( Daar waar de dienders vol begrip en medeleven zijn)

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.