2013
Daantjes Weblog.


Menu 2014

Jaren overzicht

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augustus 2013

Juli 2013

Juni 2013

Mei 2013

April 2013

Maart 2013

Februari 2013

Januari 2013

Menu 2012

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Maatregelen na Megaboete

Na de megaboete in België ben ik gaan nadenken over een methode waarbij ik bij een volgende controle door een bevoegde instantie niet opnieuw voor hetzelfde vergrijp het schip in ga. In de harde praktijk van het distributie & stukgoed vervoer. is het behoorlijk moeilijk om ook correct nog aan het rijtijdenbesluit te houden. Aangezien naast het rijtijden besluit ook gewoon gewerkt moet worden.

Elke vrachtwagen & buschauffeur is zelf verantwoordelijk voor correcte uitvoering van het rijtijdenbesluit. (Louis, Ik ben het in grote lijnen wel eens met jou stanpunten als werkgever. ondanks dat jij het idee had dat dit niet zo was.) Een chauffeur moet na 4,5 rijuren (Rijuren zijn uren waarbij een chauffeur rijdt. Laden & Lossen, wiel wisselen, etc, etc zijn geen rijuren.) een pauze van 0,75 uur nemen. Een pauze mag ook opgesplitst worden in kwartier en daarna een halfuur. Maar een pauze mag niet korter zijn dan een kwartier. Als de tachograaf een pauze registreer die korter is dan een kwartier, dan telt die tijd als rijtijd. Als je auto een meter verzet of om de hoek zet telt het al als een onderbreking van de pauze. Een daarmee ben ik zwaar beboet.

Om te voorkomen dat ik opnieuw de fout in ga. Heb ik nagedacht over een persoonlijke administratie waarbij ik mij zelf makkelijk kan controleren over de eigen uitvoering van het rijtijdenbesluit.
De boord computer van mijn werkgever houdt naukeurig bij hoelang een chauffeur gereden heeft. Aan de hand van die uren teller kan elke chauffeur bij ons bedrijf zien wanneer ie in buurt van de 4,5 uur rijbeperking komt. Op de lijst schrijf ik precies op de minuut naukeurig het begin en eindtijdstip van de pauze op. En kruis ik aan of de pauze als een kwartier of halfuur telt. (IK kruis beide aan voor een 45 minuten pauze.) Wanneer de 45 minuten volbracht zijn dan schrijf ik de stand van de uren teller van de boordcomputer er bij Zodat ik weet wanneer er voor een tweede keer gepauzeerd moet worden. Korte stops worden voortaan altijd als overige werkzaam heden door de tachograaf geregristreerd.

Verder Noteer ik op de lijst Wanneer ik mijn arbeid begin en wanneer ik die beëindigd en hoelang dat geduurd heeft. Aan de hand van die tijdstippen. Kan ik ook de mijn dagelijkse rust controleren. Ook voor die rust tellen regels.

De lijst gaat mee naar huis en in een spreadsheet programma wordt gecontroleerd of de maximale rijtijd per week en per 2 weken niet overschreden wordt wanneer uit de berekeningen blijkt dat de 2 wekelijkse rijtijd voor de komende werkweek minder is dan 45 uur krijgen alle planners een e-mail.

Met een beetje consequente nauwkeurigheid heb ik mijn tachograaf schijven voortaan op orde.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.