Maatregelen na MegaboeteNa de megaboete in België ben ik gaan nadenken over een methode waarbij ik bij een volgende controle door een bevoegde instantie niet opnieuw voor hetzelfde vergrijp het schip in ga. In de harde praktijk van het distributie & stukgoed vervoer. is het behoorlijk moeilijk om ook correct nog aan het rijtijdenbesluit te houden. Aangezien naast het rijtijden besluit ook gewoon gewerkt moet worden.Elke vrachtwagen & buschauffeur is zelf verantwoordelijk voor correcte uitvoering van het rijtijdenbesluit. (Louis, Ik ben het in grote lijnen wel eens met jou stanpunten als werkgever. ondanks dat jij het idee had dat dit niet zo was.) Een chauffeur moet na 4,5 rijuren (Rijuren zijn uren waarbij een chauffeur rijdt. Laden & Lossen, wiel wisselen, etc, etc zijn geen rijuren.) een pauze van 0,75 uur nemen. Een pauze mag ook opgesplitst worden in kwartier en daarna een halfuur. Maar een pauze mag niet korter zijn dan een kwartier. Als de tachograaf een pauze registreer die korter is dan een kwartier, dan telt die tijd als rijtijd. Als je auto een meter verzet of om de hoek zet telt het al als een onderbreking van de pauze. Een daarmee ben ik zwaar beboet.
Om te voorkomen dat ik opnieuw de fout in ga. Heb ik nagedacht over een persoonlijke administratie waarbij ik mij zelf makkelijk kan controleren over de eigen uitvoering van het rijtijdenbesluit. Verder Noteer ik op de lijst Wanneer ik mijn arbeid begin en wanneer ik die beëindigd en hoelang dat geduurd heeft. Aan de hand van die tijdstippen. Kan ik ook de mijn dagelijkse rust controleren. Ook voor die rust tellen regels. De lijst gaat mee naar huis en in een spreadsheet programma wordt gecontroleerd of de maximale rijtijd per week en per 2 weken niet overschreden wordt wanneer uit de berekeningen blijkt dat de 2 wekelijkse rijtijd voor de komende werkweek minder is dan 45 uur krijgen alle planners een e-mail.
Met een beetje consequente nauwkeurigheid heb ik mijn tachograaf schijven voortaan op orde.
| |