2024
Daans
meningen arsenaal.


Menu 2025
Jaren overzicht

Oktober 2024

Oktober 2024

Augustus 2024

Juli 2024

Mei 2024

Mei 2024

April 2024

Maart 2024

Februari 2024

Januari 2024

Menu 2023

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

De transport leugenaar

Wanneer iedereen binnen de transport branche hun neus zoals bij Pinokio bij elk leugen steeds langer wordt. Dan hebben sommige lieden een neus waarmee zij meteen over de Noordzee naar Engeland kunnen polsstokspringen.

Maar deze week is planner Willem veels te ver gegaan. Tijdens de laatste weken voor kerst 2010 sneeuwde het. En er kwam veel sneeuw uit de lucht vallen. Het is voor eerst in jaren dat er z'n dik pak sneeuw in Nederland en België ligt. In België en voornamelijk in Wallonië zijn de sneeuw problemen het grootst. Omdat de Walen de aanbesteding voor het strooizout pas op 4 December hadden gedaan. Is er simpelweg geen strooizout om de gladheid te bestrijden. de problemen met de gladheid in Wallonië zijn nu zo groot dat er rij verboden voor zwaar vrachtverkeer werden ingesteld. Soms in geheel Wallonië maar ook op sommige wegen. Er was vaak een rijverbod in de Ardennen van kracht.

Donderdag 23 December wilde ik gaan werken. Ik moest als nationaal chauffeur naar Valencinnes. Wat ik daar als nationaal chauffeur te zoeken heb is vraag 2. Maar die rit ging op het laatste moment niet door omdat er een rijverbod in Wallonië was ingesteld. Dus die dag zat ik technisch werkloos thuis. Dus ik had alle tijd om eindelijk die berg strijk voor de kerst weg te werken. En de situatie op de wegen via de mijn veilige internet verbinding te volgen. Ik heb thuis meer computers staan dan ik ooit liefjes heb gehad dus ik weet heus wel hoe die apparaten werken. De liefjes waren duidelijk ingewikkelder.

Die avond belde ik Planner Willem op voor de volgende werkdag, en die vertelde doodleuk dat ik met een lege trailer om 08:00h in het plaatsje Ciney bij Dinant moest gaan laden. Dat is midden in de Ardennen waar een rijverbod geld voor de E411 en N4. Nee, dat was volgens planner opgeheven. Maar dat was niet waar. Nadat ik er nogmaals op gewezen was dat er rij verboden in Wallonië waren bleef de planner dit ontkennen. Ik hou er niet van om voor gelogen te worden. En de weersvoorspelling beloofde ook weinig goeds. Het was al vanwege deze gegevens die je gewoon van het internet kunt halen al super onverstandig om naar Ciney te rijden.

De volgende dag was ik vroeg opgestaan. Om ondanks het rijverbod in Ardennen toch maar richting Chiney te rijden. Er was weer 20 centimeter sneeuw bijgevallen. Ik was de volgende ochtend ruim een uur bezig om die auto van het terrein te krijgen. In Uden de A50 opgereden Normaal rij ik binnendoor naar Nederweert. Maar dit zag ik al helemaal niet zitten. Die A50 was niks aan gedaan het was net een karrenspoor. De A2 richting Maastricht was alleen met sneeuw schuivers bereden. Op de A2 de was afdaling naar de maasvalei spek glad. En ik er daar met een lege trailer naar beneden. Gelukkig ging dat goed.

Bij Luik moest ik de maasvallei weer uit richting Namen. van de 4 hellingen is die in de A3/E42 richting Namen de minst steile maar ook de langste. Onderaan de helling op de middelste rijstrook sper slot geactiveerd en de snelheid opgevoerd tot een kleine 85 KM per uur. En toen op het ijs naar boven en snelheid proberen vast te houden. Wanneer de aangedreven wielen doorsloegen. Tegen sturen en motor vermogen iets terug voeren. Wanneer de aangedreven wielen stoppen met spinnen het motor vermogen weer gedoseerd opvoeren. totdat de wielen weer doorsloegen. Wanneer de wielen doorslaan verlies de aangedreven as zijn stabiliteit en slaat dan ook zijwaarts uit naar de kant waar de weg naar toe afloopt. Ik had alle drie rijbanen nodig om boven te komen. Het is echter wel gelukt.

Paar kilometer verder belde planner op met de vraag of het verantwoord was om daar te rijden. Toen ik zei dat dit niet het geval was en dat het rijverbod in de Ardennen nog steeds van kracht was kon ik omdraaien. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste afrit was vol sneeuw, De tweede afrit zag je van een kilometer afstand en was duidelijk veels te stijl om in deze omstandigheden te nemen. De derde afrit 9 (Andenne A15/E42) nam ik de gok om de vrachtwagen te keren. Onderaan de afrit was helemaal geen gladheid bestrijding er lag 20 cm sneeuw. Ik verwacht dat de binnen wegen niet veel beter zouden zijn. Zonder te stoppen de snelweg in de andere richting op gereden. En zonder iets geladen te hebben weer terug naar huis. Na 6 rijuren was ik weer terug in Uden.

Deze actie zijn totaal zinloos. Om moedeloos van te worden.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.