2020
Daantjes Weblog.


Menu 2021
Jaren overzicht

December 2020

Oktober 2020

September 2020

Augustus 2020

Juli 2020

Juni 2020

Mei 2020

April 2020

Maart 2020

Februari 2020

Januari 2020

Menu 2019

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Vakbekwaamheid behouden


In Europa is in alle wijsheid ooit eens besloten dat de Europese economie een zogeheten kennis economie moet zijn. De kennis economie moet de steun pilaar worden van de "european dream" In het kort komt het er op neer dat elke werkende binnen zijn vakgebied aan nascholing moet gaan doen. Dat we hiermee ons zelf uit de wereldeconomie prijzen is kennelijk irrelevant.

Voor het beroeps vervoer komt het er op neer dat een Europese beroepschauffeur 35 uur per 5 jaar nascholing moet volgen om diens vakbekwaamheid te behouden. Zonder vakbekwaamheid mag een chauffeur niet meer commercieel rijden, en zal dan daardoor technisch werkloos raken/zijn. Ook Daantje moet 35 uur nascholing volgen om nog professioneel met een vrachtwagen te mogen blijven rijden.

Ik was lekker van mijn vakantie aan het genieten. Totdat ik een SMS kreeg van mijn werkgever. Of ik tijd had om komende zaterdag nascholing te gaan volgen in Rosmalen. Kennelijk waren er kandidaten afgevallen. Nou had ik die zaterdag van alles te doen. Maar nascholing is ook in mijn voordeel dus ik ging eens kijken of ik het een en ander verzet kreeg. en dat kon allemaal.

Het bleek om een zogenaamde chauffeursdag te gaan. Het werd georganiseerd door een Volvo vrachtwagen dealer (bas trucks) uit Veghel. De onderwerpen waren: Remmen en uitwijken met een personenwagen en vrachtwagen (Trekker en Oplegger) op glad wegdek, Manoeuvreren met een bakwagen, Wat te doen bij pech met een Volvo vrachtauto en schade preventie. Het was in ieder geval een leerzame en geslaagde dag.

Het doel van de rem testen was om te laten zien hoe de auto's met alle nieuwe veiligheids-snufjes reageren op glad wegdek. Er was wel een oefening met een vrachtwagen waarbij je op een splitsing van pionnen moest rijden en dat je op het laatste moment een aanwijzing krijgt via welke kant je de pionnen moest ontwijken en meteen een noodstop moest uitvoeren. De instructeur die links of rechts aanwijzingen geeft stond samen met zijn vriendin op ongeveer 10 tot 15 meter na de driehoek van pionnen. (Zie schema) Ik zou daar alleen gaan staan als je levensmoe bent. Ook wanneer de vrachtwagen bestuurd wordt door ervaren chauffeurs is de kans dat ene Murpie om de hoek komt kijken en de vrachtwagen alsnog rechtdoor rijdt nog altijd aanwezig. Dat risico was mij te groot.

Echter presteerde ik om alle bij de ontwijk oefening om alle pionnen om te rijden. Maar dat kwam meer dat de rechtervoet goed zijn werk deed.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 3.0 Nederland licentie.