2020
Daantjes Weblog.


Menu 2021
Jaren overzicht

December 2020

Oktober 2020

September 2020

Augustus 2020

Juli 2020

Juni 2020

Mei 2020

April 2020

Maart 2020

Februari 2020

Januari 2020

Menu 2019

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

De Titanic

Het is nu 100 jaar geleden dat de Titanic zonk. En wanneer iedereen aan de Titanic denkt, denken we aan "Kate Winslet" en aan zwijmel koning "Leonardo di Caprio" Die verlieft werden op een oude stoomboot die tegen een ijsberg voer. En waarna het schip zonk. En een van geliefde vriest dood in de ijskoude Atlantische Oceaan. En toen was iedereen verdrietig en was de film voorbij en we konden we weer verder met orde van de dag. Zie hier Titanic the movie op sneltrein vaart.

Daans verbazing was ook groot dat vele mensen niet wisten dat de titanic echt bestaan heeft en dat het op zijn eerste reis echt op een ijsberg voer en vervolgens zonk. Persoonlijk vind ik het interessant om op dicovery channel & national geografic te zien hoe het schip zonk en waarom er zoveel mensen dood zijn gegaan.

Een van de redenen dat er zoveel mensen dood waren gegaan was omdat er te weinig reddingssloepen aan boort waren. Op de originelen tekeningen van de titanic waren er wel voldoende reddingsboten. Maar volgens de wettelijke regels hoefde er niet zo veel reddingsboten aanwezig te zijn. En de eigenaar van de rederij was bang dat een grote hoeveelheid reddingsloepen de passagiers zouden afschrikken. En zo zie je dat zelfs al in 1912 dat commerciële belangen en veiligheid niet zo goed samen gaan. Je bent immers helemaal niet verplicht om extra veiligheids-maatregelen te nemen wanneer die niet wettelijk voorgeschreven zijn. Maar ook wanneer je wel voldoende reddingsloepen zou hebben. Dan moet je al die mensen er nog wel in zien te krijgen.

In de transportsector is het jammer genoeg niet anders. Ook hier spelen commerciële belangen parten met de algehele veiligheid. Zodoende wordt het gebruik van "cruise control" in alle omstandigheden gepromoot om brandstof te besparen. "Cruise control" kun je alleen gebruiken op lege en overzichtelijke snelwegen. Niet op overvolle wegen waar je continu snelheid moet aanpassen aan de situatie. Want wanneer er iets gebeurt waarbij direct ingrijpen noodzakelijk is. Dan heb je immers geen tijd om de cruise control uit te schakelen. Zelfs wanneer je het systeem met het rempedaal uitschakelt. Kost het je de nodige extra meters om tot stilstand te komen. Soms zijn die meters er niet. Met als kop-staartbotsing tot gevolg. De gevolgen worden afgewenteld op de onkunde van de chauffeur en de onkosten is vaak een verzekeringskwestie. En ondertussen houden de leidinggevenden de druk op de chauffeurs om zoveel mogelijk de cruisecontrol te gebruiken. De moderne vrachtauto monitort het cruise control gebruik. En die gegevens worden misbruikt om de chauffeurs tijdens eventuele functioneringsgesprekken onder druk te zetten.

Dit hoort allemaal in het leven in kapitalistische welvaart staat. Niet dat eventueel een communistische staat beter is. Maar door het eigenbelang en dat van geld en andere waarde papieren kan je de verkeerde keuzes laten waar andere de dupe van zijn. Het draait vaak/altijd om de €€€€€€


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Trudie
17-04-2012 14:49:12
Hai Daan,

Wel een ietwat vreemde vergelijking.........de Titanic met jouw roestige truck. Dan heb je wel cruise-control maar de control ben je dan voor een aantal secondes kwijt. Vliegt je Kate door de voorruit op het asfalt.......da's ook zielig!!Of dat nou filmmateriaal is???
Greetingzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Naam : Daantje
17-04-2012 16:16:09
De belangrijkste oorzaak van de ramp met de Titanic was de snelheid en de verzwakte klinknagels in de boeg die destijds niet machinaal erin geslagen konden worden.

De Titanic paste zijn snelheid niet aan ondanks dat de bemanning wist dat er ijsbergen waren. Waarom voer de titanic dan zo snel? omdat er destijds een zware concurentie strijd gaande was tussen de rederijen onderling. En op de eerste reis te laat aankomen op de plaats van bestemming staat zo slordig. M'n voerde opzettelijk zo snel en nam bewust het risico op een aanvaring voor lief. Mede doordat m'n dacht dat de titanic onzinkbaar was. Of je nou vaart of rijdt maakt niet zo veel uit. Maar wanneer je achter het roer of stuur zit met een nonchalante houding van : "Ons kan niks overkomen." Dan solliciteer je dus naar een ramp.

En dit zie je vaak in de transportsector ook.
Naam : Spam
23-11-2012 23:40:54

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken 3.0 Nederland licentie.