De beperkte horizon.De grooste klant van mijn baas die vorige maand failliet was gegaan maakt een doorstart in afgeslankte vorm. Volgens kliknieuws blijven van de 450 werknemers er 170 over de overige 280 moeten op zoek na een andere baan. Het nieuwe bedrijf heet nu Media Motion Disk De situatie bij mijn werkgever zal nu wel gaan ontspannen.Persoonlijk had ik niet verwacht dat Media Motion een doorstart zou maken. De tijden zijn verandert en er is gewoon minder vraag naar voorbeschreven CD/DVD/CD-ROM of DVD-Roms, dan in de jaren 90. Dit komt grotendeels door het internet. Iedereen koopt en download zijn software via het internet, of dit legaal of illegaal is maakt voor een CD fabrikand niets want in beide gevallen heb je geen drager nodig in vorm van een cd. Dit terwijl de fabrikanten van de media dragers zich niet aangepast hebben aan de nieuwe tijden. Maar een failliesament is ook manier om goedkoop van je personeel af te komen. En ook makkelijke manier om een organisatie weer terug op orde te krijgen. Het is niet zo nettjes om zoiets op deze manier te doen. Maar het mooiste is toch wel dat er bij mijn werkgever colega's werken die helemaal niets in de gaten hadden. Vooral de Italië rijders leven onder een hele grote steen. Er liep er zelfs eentje rond die pas nu weet dat Media Motion failliet was. Terwijl dit in kranten en ook mijn werkgever dit per brief bekend had gemaakt. Het is zorgwekkend om te zien dat vele colega's nooit van een krant en of internet gehoort hebben. Echter praten deze lieden wel alsof ze alles weten. Iemand van het managment zei ooit eens: "dat deze jongens een beperkte horizon hebben." En hoe meer ik met deze jongens praat des te meer besef ik dat deze manager gelijk heeft. Het is zeer verontrustend dat de gemiddelde chauffuer een beperkte horizon heeft. Het enigste wat deze jongens kunnen is dom lullen achter hun pikkie aan rennen en vooral de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien. Neem de boot na Engeland en je kunt je lol aan die sukkels niet meer op. Terwijl aan het vak grote verantwoordelijkheid vereist is. Als het aan Verhoeven ligt dan is een opleiding tot vrachtwagen chauffeur minimaal een MBO opleiding. Niet voor niks want je rijdt soms met een wagen die zelf 2 ton waard is en de lading kan zelfs miljoenen waard zijn. Dit zijn grote verantwoordelijk heden, waarmee de juiste keuze's moet maken.
Qwa opleiding gaat er in het Beroeps vervoer over de weg wat veranderen. Het wordt verplicht dat iedere vrachtwagen en buschauffeur om de 5 jaar minstens 35 uur nascholing volgen. Anders vervalt de chauffeurs bevoegdheid. Maar dat realiseren de meeste nog niet. Maar of deze maatregel horizon verbredend is betwijfel ik.
| |