2018
Daantjes Weblog.


Menu 2019
Jaren overzicht

December 2018

November 2018

Oktober 2018

SSN Rijn Express

September 2018

Augustus 2018

Juli 2018

Juni 2018

Mei 2018

April 2018

Maart 2018

Februari 2018

Januari 2018

Menu 2017

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Het Oostblok probleem

Ik kwam op een dag bij een chemisch bedrijf in Geleen. Om 1 pallet met machine onderdelen te leveren. Dit bedrijf zat bij Chemelot op het terrein. Om bij dat specifieke bedrijf te komen moest je via een zijingang het Chemelot terrein op. Bij het aanmelden vroeg de portier om een ID bewijs. Dus Daantje pakt zijn rijbewijs. Maar dat vond meneer de portier niet voldoende. Hij moest mijn nationaliteit vast stellen. Toen ik die portier vroeg waarom hij mijn nationaliteit moest vaststellen? bleek dat er een groepje Oost-Europese chauffeurs een silo van 100 ton met verschillende producten boven op elkaar gevuld had. sindsdien mogen er alleen Nederlandse, Belgische, Luxemburgse, Duitse en Franse chauffeurs nog het terrein op. Dus terug naar de Auto om een ID te pakken waar wel Daantjes nationaliteit in staat.

Z'n beleid zoals hier boven omschreven staat kan eigenlijk niet, Onderscheid maken in nationaliteit is een vorm van racisme dat wettelijk verboden is. Maar een incident zoals met die silo staat niet op zich zelf. Oost Europese chauffeurs komen in grote getale hier. Het merendeel van de oost Europeanen is arm. West Europese ondernemers maken daar graag misbruik van. Door iets meer dan het oost Europees minimum loon te bieden dan in Oost-Europa gebruikelijk is. Hiermee lokt men oost Europese arbeiders naar het westen. In Oost-Europa is minimum loon gemiddeld genomen € 277 per maand Terwijl dit in Nederland € 1456,20 per maand is. Wanneer een dergelijk ondernemer al een hele euro per uur meer biedt aan Oost-Europese arbeider is het loon voor die arbeider een godsvermogen. Maar een West-Europeaan kan daar helemaal niet van rondkomen.

Het merendeel van de voormalige sovjet landen zijn de gebruiken van die tijd nog niet helemaal vergeten. Zodoende is er nog veel Corruptie en slechte scholing. Waarom zou je moeite doen om vakbekwaam te zijn wanneer je de benodigde papieren gewoon kunt kopen? Dit gebeurt op het moment veel in het transport en in de bouw.

Het inhuren van Oost-Europese arbeiders kan voor bedrijven een heel stuk goedkoper zijn. En met name transportbedrijven halen juridische trucjes om van die goedkopere lonen optimaal te profiteren. Door 'onbemande' vestigingen in het Oostblok te openen. En daar vrachtwagens en personeel te registreren om vervolgens die wagens en chauffeurs in west Europa te laten rijden. Ten koste van west Europese chauffeur. Dit noemt m'en een "brievenbus constructie" De Belgische werknemers vakbonden noemen deze praktijken: "Sociale Dumping".

Door deze misstanden is de verkeersveiligheid in het geding. Maar wanneer er iets gebeurt dan vliegt de betreffende chauffeur de bak in. De schade is een verzekeringskwestie. En de werkgever haalt zich een andere chauffeur uit het oosten. Er is in het transport geen moreel, carrière in het transport is alleen mogelijk over de rug van andere. En het draait alleen om de €€€€€€ en verder helemaal niets.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
19 *
Bezoekers vinden
dit goed.
6 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
0 *
Bezoekers zijn
boos.
0 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
0 *
Bezoekers zijn
medelevend.
0 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
0 *
Bezoekers zijn
verbluft.
0 *
Bezoekers zijn
verdrietig.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

© 2024 - Daansweb.net - Daan van der Hoeven.
Niets van dit Blog verhaal mag door derden gebruikt worden.