2021
Daantjes Weblog.


Menu 2022

Jaren overzicht

December 2021

November 2021

Oktober 2021

September 2021

Juli 2021

Juni 2021

Mei 2021

April 2021

Maart 2021

Februari 2021

Januari 2021

Menu 2020

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Dordt in Stoom

Daantje is dit jaar naar Dordt in stoom geweest. Dit om eens wat andere stoommachines te zien dan locomotieven. "dordt in stoom" wordt grotendeels georganiseerd in het oude stads centrum van Dordrecht. Met old timer bussen kon je vanaf het station naar het oude stadscentrum rijden. of met de stoomtrein naar het industrietrein waar ook van alles stond. In het centrum waren er stoommachines en stoomschepen opgesteld.

Zo stonden er oude kermis stoom generatoren (Eerste foto) een stoom brandweerpomp (tweede foto). Je kon een oude hout verwerkings-machines aanschouwen aangedreven door stoom. Er stond ook nog een oude hooidorst machine die op stoom liep. Al deze machines werden op kolen gestookt. Maar de meeste stoomschepen waren olie gestookt. En dat was een kleine tegenvaller.

Stoommachines werken door stoom te genereren op hoge druk in een ketel. Om dat bereiken heb je een brandstof met een hogere energetische waarde nodig. Dit vind je in steenkool dat onder hoge druk is ontstaan ook stookolie is geschikt om een stoommachine in beweging te zetten en te houden. Het vuur moet immers heet genoeg zijn om de stoom onder druk te genereren. Ook moet het vuur zo heet zijn wanneer de stoommachine in beweging is dat het genoeg stoom onder druk kan produceren om in beweging te kunnen blijven. Het gebruik van stookolie om de stoomketels te verwarmen heeft grotere voordelen ten opzichte van kolen stook. De warmte van het vuur is makkelijker te regelen. Door de olie toevoer naar het vuur te regelen. Wanneer er minder stoom nodig is draai je de olie toevoer naar de brander omlaag. Kolen uit een brandend vuur halen is minder praktisch. Ook om de kolen in het vuur te krijgen is bijzonder arbeids-intensief. Maar van Kolen komt ie typische lucht.

Maar de meeste schepen die er lagen waren olie gestookt. Ik had ook een te groot objectief op de foto camera om in die krappe machine kamers te kunnen fotograferen. De stoomketels waren aanzicht immers niet bijzonder. Maar mechaniek die de schroef aandrijft is wel indrukwekkend en die heb ik niet kunnen fotograferen. En dat is jammer. Ik ben heb met de stoomboot het centrum van Dordrecht verlaten naar het industrie terrein. Daar waren wat old timer vrachtwagens te zien. en wat model treinen te bewonderen. En vandaar uit kun je met de stoomtrein terug naar het station.

De stoomlocomotieven zijn ten opzichte van de stoomboten indrukwekkend. Zij moeten hun kolen en water voorraad voor onderweg meenemen. Terwijl de Stoomboot in zijn eigen watervoorraad drijft. Deze hoeft alleen de brandstof mee te nemen. De stoomtrein was van de Stoom stichting. Aan beide zijde van de trein bevond zich een stoomlocomotief zodat ze makkelijker op een neer kunnen rijden. De 01 1075 was een van deze locomotieven. Met deze locomotief is Daantje naar de Eifel geweest. Aan de andere zijde bevond zich de nog enigste over gebleven & rijdende 65 018 tenderlocomotief.

Klik hier voor Foto's voor Dordt in Stoom



Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
15 *
Bezoekers vinden
dit goed.
10 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
0 *
Bezoekers zijn
boos.
0 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
0 *
Bezoekers zijn
medelevend.
0 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
0 *
Bezoekers zijn
verbluft.
0 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Peter
04-06-2014 21:28:25
Effe stoom afblazen.

In het transport lukt het niet altijd.

Lekker doorgaan.

Onze Oost-Europese collega's komen ook geld tekort.

Steeds vaker worden brandstoftanks tussentijds geleegd.

Laat de werkgevers maar bezuinigen op loonkosten.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 3.0 Nederland licentie.