2024
Daans
meningen arsenaal.


Menu 2025
Jaren overzicht

Oktober 2024

Oktober 2024

Augustus 2024

Juli 2024

Mei 2024

Mei 2024

April 2024

Maart 2024

Februari 2024

Januari 2024

Menu 2023

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

FNV en ILT bijeenkomst

FNV Bondgenoten regio Amsterdam organiseerde in samenwerking de ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) een lezing omtrent bedrijfsinspecties en de aanpak sociale dumping in de transport sector. Deze lezing was in Heemskerk maar gezien dat ook de ILT deze bijeenkomst organiseerde vond ik eigenlijk het wel de moeite om naar Heemskerk af te reizen.

De lezing van de ILT gaf een kleine inzicht hoe de inspectie organisatie te werk ging om schijn constructies en brievenbus firma's in het transport aan te pakken. (Zonder daarbij bedrijfsnamen te noemen) Het is menig chauffeur een doorn in het oog dat de Nederlandse Overheid bitter weinig er aan lijkt te doen om bedrijven aan te pakken die gespecialiseerd zijn om de CAO te ontduiken.

Uit de lezing blijkt dat ILT zich voornamelijk bezighoud met bedrijfsbezoeken. Naast de controle op de rij en rusttijden via tachograaf, dagstaten, boordcomputer en gps gegevens. Wordt er ook veel gecontroleerd of er voldaan is aan de: "eis van Dienstbetrekking" Om te controleren of er niet gewerkt wordt via ZZP constructies. In de praktijk komt het nog weleens voor dat er sprake is van schijn zelfstandigheid. Door als ZZP'er te gaan rijden op vergunningen van de opdrachtgever. Deze ZZP'ers riskeren alle risico's en zijn niet beschermd door een CAO en leven daardoor onder het bestaans-minimum. De wetgever heeft bepaald dat er in het vervoer maar 2 soorten mogen zijn. Echte Ondernemers & Echte Werknemers al het andere is niet toegestaan.

Op een kritische vraag van een kaderlid wat de ILT gaat doen aan de cabine kampeerders in Zeeuws Vlaanderen was het antwoord: "Voorlopig niets" Omdat het niet in de Nederlandse cultuur ligt om gelijk ergens torenhoge boetes aan uit te delen. "Cabine Kampeerders" zijn chauffeurs die maanden lang in hun vrachtauto leven. De EU verodering omtrend Rij & Rust tijden verplicht een chauffeur eens in de 3 weken zijn volledige weekend rust te genieten op de standplaats. Deze standplaats staat in het land waar deze chauffeur in Dienst is. Omdat westerse transport bedrijven graag via een postbus firma Oost-Europese chauffeurs in dienst nemen onder Oost-Europese arbeidsvoorwaarden om in West-Europa goedkoper te kunnen werken, komen deze chauffeurs zelden thuis. Ook is het zo dat een volledige weekend rust(48 uur) niet in de vrachtwagen mag doorgenomen worden. Doet een chauffeur dat toch dan telt die weekendrust als een verkorte weekendrust (12 uur) ook als de chauffeur de volledige 48 uur heeft stil gestaan. De werkgever moet dus voor huisvesting zorgen om hun chauffeurs de volledige weekend rust te kunnen laten genieten. Huisvesting kost geld. En dat doen vele werkgevers dus niet. België en Frankrijk zijn bezig om te controleren of de weekend rust wel correct genomen wordt. Om deze controles te omzeilen. rijden veel Oost-Europese truckers naar Zeeuws Vlaanderen om daar hun weekend rust te nemen. Met alle over last van dien. Ondertussen heeft Duitsland ook bekend gemaakt dat zij gaan controleren op de naleving van de volledige weekend rust. Als Nederland dit ook niet gaat doen dan het wordt Nederland een internationale parkeerplaats voor de Oost-Europese chauffeur.

Het was zeker de moeite waard om op een Zaterdag ochtend naar Heemskerk af te reizen. De ILT verharden hun onderzoek naar misstanden in het transport. Er worden steeds meer vergunningen ingenomen. Er wordt meer bestuurlijke dwang toegepast bij een dubieuze doorstart van een onderneming. Er wordt in Nederland gelukkig toch actief gezocht naar misstanden in het transport. Het zal nog lang duren voordat het al die misstanden over zijn.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.