2009
Daantjes Weblog.


Menu 2010

Jaren overzicht

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augustus 2009

Juli 2009

Juni 2009

Mei 2009

April 2009

Maart 2009

februari 2009

Januari 2009

Menu 2008

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

De Fyra

Als betrokken Nederlander en soms ook een openbaar vervoer gebruiker heeft Daantje de Fyra enquête gevolgd. Dat het erg geteld was met project was wel duidelijk. Er heeft immers ruim een jaar geen trein over het HSL tracé gereden nadat het voltooid was. Er waren problemen met opleveren van de baan, Daarna met het beveiligingssysteem en als klapper op de vuurpijl waren er problemen met de treinstellen.

Nationaal is helemaal geen behoefte aan supersnelle treinen. Want als je met 300 Kilometer per uur over de grens bij Breda gaat. Rij je 32 minuten later bij Den Oever bij wijze van spreken de Waddenzee in. Zo compact is Nederland. Nederland is Compact en zeer dicht bewoond. Nationaal is echt geen behoefte snelle treinen omdat de stations simpelweg te dicht op elkaar staan.

De huidige HSL naar België loopt ook maar tot voor Antwerpen. Het stuk is tussen Antwerpen en Brussel is geen HSL. Dat is gedaan omdat dat stuk zeer dicht bevolkt is. En Antwerpen en Brussel ook niet al te ver uit elkaar liggen. Hoge snelheids-treinen in de Benelux zijn alleen interessant als een internationale verbinding.

De Nederlandse hogesnelheidslijn was niet de eerste lijn die aangelegd werd. Het was eerder een ontbrekende schakel in een Europees net. Tijdens de enquête kwam naar voren dat de sfeer tussen staat en de Nederlandse Spoorwegen totaal verziekt was. De eisen van de staat om gloednieuw nooit eerder gebruikt veiligheidssysteem te gebruiken maakte het geheel dusdanig ingewikkeld, kleinschalig en risico vol dat ervaren treinbouwers zoals Alstom en Siemens om risico redenen afhaakte. En dat de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda overbleef. De treinen van Ansaldo Breda waren van dusdanige kwaliteit dat zij eigenlijk na een paar weken uit elkaar begonnen te vallen. Toen er van een treinstel in België een bodemplaat viel was de maat voor de Belgische autoriteiten vol. En zij trokken het certificaat van de treinstellen in. Waardoor de treinen niet meer in België mochten rijden.

Naast de technische moeilijkheden gedroegen de Nederlandse Spoorwegen op zakelijk vlak slecht en corrupt. Nadat de Nederlandse spoorwegen de Staat een onrealistisch bod gedaan had voor het gebruik van de HSL besloot het kabinet de HSL openbaar aan te besteden. Omdat de NS de HSL graag wilde hebben deed de NS een absurd hoog bod aan de staat om de HSL te kunnen bereiden. Door een veel te hoge aanbesteding moesten de treinkaartjes zo duur worden dat niemand in stapte. De auto en het vliegtuig was goedkoper en sneller.

Het einde het fyra verhaal is algemeen bekend. De Benelux trein rijdt nu over de HSL. En de Franse spoorwegen zijn de lachende derde die nu met hun thalis als enigste wel snel over de HSL kunnen. Tijdens de enquête verhoren heb ik me geërgerd aan de verantwoordelijke van verschillende instanties. Het merendeel kwam trots met dikke lach voor de commissie. Met de mededeling dat hun instantie het goed gedaan heeft en zich aan de procedures gehouden heeft. m'n haalt dikke salarissen op. Maar wanneer ze falen wordt dat niet afgestraft. Dat is kennelijk de prijs die hoort bij het aanbesteden van projecten. M'n houdt zich aan de procedures en het complete plaatje is niet meer van belang. Het is om je kapot bij te schamen.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.