2022
Daantjes Weblog.


Menu 2023

Jaren overzicht

December 2022

November 2022

Oktober 2022

September 2022

Augustus 2022

Juli 2022

Mei/Juni 2022

April 2022

Maart 2022

Menu 2021

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Boete in België

Op Maandag 7 september 2015 ben ik om 06:55h in Aarschot staande gehouden. De hoofdinspecteur controleerde mij op Rijtijden (EG), ADR & Ladingzekering. Op ADR en Ladingzekering werden geen inbreuken vastgesteld. Maar voor de rijtijden wel. De controleur was 1 uur bezig om de ouderwetse tachograaf schijven na te meten. Goed er zaten 2 tal slordigheden tussen die een boete rechtvaardigen. Zoals:

  • § 6.1 EG 561/2006 Dagelijkse rijstijd van 11 uur € 132
  • § 7 EG 561/2006 5:45 aangesloten rijdtijd (Wel gepauzeerd maar vergeten de tachograaf op rust te zetten) € 264
Maar de andere inbreuken zijn lichter en soms lopen controleurs echt te muggenziften. En dan krijg je boetes zoals dit opgelegd:
  • § 7 EG 561/2006 5 uur aaneengesloten gereden €88
  • § 7 EG 561/2006 5 uur aaneengesloten gereden €88
  • § 7 EG 561/2006 5:15 uur aaneengesloten gereden met 20 minuten tussentijdse rust €99
  • § 7 EG 561/2006 5:05 uur aaneengesloten gereden €132
  • § 7 EG 561/2006 4:40 uur aaneengesloten gereden met 35 minuten tussentijdse rust €22
Voor de rijtijden had ik een totaal aan €825 aan boete's gekregen. In de distributie is het moeilijk om je exact aan de 4:30h aaneengesloten rijdbeperking te houden. Zeker wanneer je met files te maken krijgen. Is het met een ouderwetse tachograaf soms moeilijk afschatten wanneer je aan de 4:30 rijtijd zit. (Rijtijd is wanneer de wielen draaien. In België staan die vaak ongewild lang stil.) Ook een planner die normaal vind dat je maar eerst na verste adres rijdt in plaats van het dichtstbijzijnde maakt het er allemaal niet makkelijker op. om je goed eraan te houden. Heb het meerdere malen aangegeven dat dit zo niet kan. Maar een ezel blijft een ezel.

Maar voor de controleur was dit allemaal kennelijk niet voldoende:

Op de ouderwetse tachograaf schijven moet je als chauffeur je naam volledig invullen. Mijn naam is: Daniël van der Hoeven. Op de schijven stond er "Hoeven Daniel" dus zonder de voorvoegsels "van der" Zover ik de EU richtlijn heb gelezen staat er in dat al je voornamen en je familie naam op tachograaf schijven moet plaatsen. Maar nergens staat iets over de voorvoegsels. (Hierover ga ik bij de vakbond informeren) De controleur in kwestie vond dat dat voorvoegsels erop moeten en bekeurde mij a €1320 voor. In totaal kon voor €2145 afrekenen. Een reden om mijn toekomst bij dit bedrijf in vraag te stellen.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Petra
21-09-2015 08:35:39
Jee Daan,
Belachelijk hoge boete voor het naam gebeuren. Begrijp ik goed dat de tijdsovertredingen dateren van uit 2006?? Mogen ze dat tot zo lang terug innen? Moet je dat zelf betalen of wordt je baas aansprakelijk gesteld? Heb je zelf een rechtsbijstandsverzekering of juridische ondersteuning via de vakbond waar je dat soort zaken kunt navragen?heel vervelend dit verhaal voor jou!
Gr Petra
Naam : Daantje
21-09-2015 19:10:10
petra,

De tijdsovertredingen dateren niet uit 2006. De laatste aanpassing van de wetgeving dateert uit 2006. Als je onderweg bent mag een controleur maximaal 28 kalenderdagen terug kijken.

Wetgeving en regels schrijf je op een bepaalde manier op:
§7 EG 561/2006 in dit geval spreek je dus van:

§7 = Artikel 7
EG = Europese Gemeenschap Het gaat om een wet op Europees niveau. Nationale wetgeving is niet van toepassing. Omdat ik in Aarschot een buitenlander ben & En dat de rij & rust tijden Europees geregeld zijn. Rij & rust tijden is wel iets anders dan BV de arbeidstijden wet.
561 = Is het richtlijn nummer waar de wet omschreven is.
2006 = jaar nummer van de wet. Wetgeving veranderd nog wel eens. en het is belangrijk bij dit soort zaken om de juiste jaar tal van de wet te noteren.

Ondertussen ben ik met de FNV vakbond bezig om duidelijkheid te krijgen over het schrijven van mijn naam. En of er mogelijkheden zijn voor beroep. Ik kan wel mijn rechtsbijstandverzekering aanspreken. Maar deze heeft absoluut geen expertise in het vervoersrecht. Het vervoersrecht is beduidend complexer omdat daar verantwoordelijkheden deels bij het personeel ligt. Iets wat in andere sectoren nauwelijks het geval is.
Naam : Anoniem
15-11-2015 13:10:46
In het rijtijdenbesluit (dat is internationaal van toepassing) wordt niets aangegeven over wel of niet draaiende wielen. Je mag 4.5 uur ononderbroken achter het stuur zitten.

Als je stilstaat in een file zit je achter het stuur. Dus rijtijd.

Als je in een file van tijd tot stil staat is die tijd geen rusttijd.

Een werkgever noemt dat kennelijk beschikbaarheidstijd. Een soort vrije tijd.
Die vlieger gaat in de wet niet op.

Neem voortaan pauze zoals is aangegeven in de staffel van de CAO.
Dan voorkom je dit soort trammelant. Nu loop je de hele maand vrijwel voor
nop te werken.
Naam : Anoniem
15-11-2015 13:33:38
Correctie.

Als je in een file van tijd tot tijd stil staat is die tijd geen rusttijd.
Naam : Daantje
15-11-2015 18:02:14
@IP nummer 92.110.137.43

EG richtlijn heeft er het wel degelijk over rijden. Stilstaan is geen rust maar ook geen rijtijd. Dat zijn overige werkzaamheden. In die tellen 4,5 uur rij beperking dus niet mee. De tachograaf houdt hier mooi rekening mee. Door de tijd dat je stil staat registreren als overige werkzaamheden.

De staffel van de CAO maakt het leven nog veel ingewikkelder. En die voorkomt ook niet dat je ongemerkt door 4,5 uur rijdbeperking heen rijdt. Want niet alle tachografen geven niet live aan hoeveel er al verreden is. Ik heb de staffel tijden net opgezocht BLZ 67 van de CAO Die staffel houdt toch weinig rekening met het rijtijdenbesluit.

Staffel pauzetijden:
30 minuten bij een diensttijd van 4,5 uur tot 7,5 uur
60 minuten bij een diensttijd van 7,5 uur tot 10,5 uur
90 minuten bij een diensttijd van 10,5 uur tot 13,5 uur
120 minuten bij een diensttijd van 13,5 uur tot 16,5 uur
150 minuten bij een diensttijd van tenminste 16,5 uur.

De laatste regel is giller 150 minuten bij een diensttijd van 16,5 uur terwijl we maar 15 uur per dag mogen werken.

30 minuten bij een diensttijd van 4,5 tot 7,5 uur?? Is dat niet te weinig? Dus als ik 5 uur gereden heb en 1 uur bezig geweest met laden en lossen. is 30 minuten pauze dan voldoende? Nou mooi niet dus..

Zo zie je weer Emanuel dat dat we goed in de regels aan het verzuipen zijn. En duidelijk ver te zoeken is.
Naam : Anoniem
15-11-2015 19:38:30
Volgens het rijtijdenbesluit mag je maximaal 4.5 uur ononderbroken achter het stuur zitten en de auto besturen. Geen seconde langer.
En filerijden is gewoon rijtijd. Ook al sta je wel eens stil in een file.

Als je telkens binnen 4.5 uur na het (her)starten van je werkzaamheden minimaal 45 minuten pauze neemt en je het maximum aantal diensturen niet overschrijdt per 24 uur krijg je ook geen bekeuringen.

Snelheidsovertredingen e.d. niet meegeteld.

Nu liep je tegen een Pietje precies aan in Belgie.

En als je de naam die op je paspoort wordt genoemd vermeldt op je schijven had je ook daarvoor geen bekeuring kunnen krijgen.

Die 30 en 150 minuten in de CAO begrijp ik ook niet. Welbeschouwd gaat het Rijtijdenbesluit boven de CAO.
Naam : Daantje
15-11-2015 20:40:20
Nee, Emanuel Rijden niet besturen er staat duidelijk Rijden. In stilstaan voor stoplichten, overwegen, openstaande bruggen en doodstil staan in file telt niet mee. En je staat lang stil in de file in België soms wel blokken van 10 minuten. Je moet eens digitaal naar Brussel rijden. Ben soms 3 uur mee bezig en dan heb volgens de tachograaf 2,3 uur effectief van gereden gereden. Waar is die andere 0,7 uur gebleven?

Hoe moet je paspoort naam op de tachograaf schijven? Ik doe het nu met kleine lettertjes. De volgende hoofdinspecteur kan het waarschijnlijk niet goed lezen en kun je vervolgens opnieuw € 1325 lappen.

Ik heb collega's die hebben 3 of 4 voornamen. En daar is echt niet genoeg ruimte voor om dat op de schijf te schrijven. Dat gaat simpel weg niet.
Naam : Anoniem
15-11-2015 22:11:34
Het rijtijdenbesluit verwijst naar de Arbeidstijdenwet van 23..11.1995, hoofdstuk 2 (is specifiek van toepassing op wegvervoer). Je zult die wet toch moeten lezen/bestuderen voordat je over deze materie duidelijkheid kunt geven.

Je zou op een schijf misschien je eerste voornaam, verdere voorletters, en achternaam (incl. evt. toevoeging) kunnen schrijven.

Ook dit onderwerp komt uiteraard aan de orde in de bestaande wetgeving.

Zou die inspecteur daar in Aarschot volledig op de hoogte zijn van de wetten?

Ik vind het een schandalig hoge boete.
Naam : Daantje
15-11-2015 23:40:14
Arbeidstijdenwet van 23-11-1995 hoofdstuk 2 geld niet in België. Je kunt nationale wetgeving niet gebruiken in het buitenland.

Al de nationale wetgeving is gebaseerd op de EG verordening 561/2006 elke rit in het buitenland volg je EG verordening 561/2006. Ook de eventuele overtredingen zijn Europees geregeld. Alleen de bedragen verschillen per land. (http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-190700/679-bijlage1)

De schrijf wijze van de naam op de tachograaf schijven is omschreven in 15.5 EEG 3821/85 En daarin staat dat al jouw voornamen en achternaam voluit opgeschreven dient te worden. je mag niks meer afkorten. Dus eerste naam gevolgd door begin letters van je andere doopnamen is niet toegestaan.
Naam : Anoniem
05-12-2015 23:54:13
Misschien krijgen jouw Poolse collega's wel voorrang als er een nieuwe vrachtwagen met digitale tachograaf in gebruik wordt genomen?

Wil jij een Poolse arbeidsovereenkomst?

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

© 2024 - Daansweb.net - Daan van der Hoeven.
Niets van dit Blog verhaal mag door derden gebruikt worden.