2015
Daantjes Weblog.


Menu 2016

Jaren overzicht

December 2015

November 2015

Oktober 2015

September 2015

Augustus 2015

Juli 2015

Juni 2015

Mei 2015

April 2015

Maart 2015

Februari 2015

Januari 2015

Menu 2014

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

BerclumSpoort

Zaterdag 10 september 2015 ben ik via de Stoom Stichting Nederland aanwezig geweest bij het evenement BerclumSpoort. BerclumSpoort is een stichting die zich inzet voor het behoudt industriële erfgoed van Breda. Het gaat hierbij om het gebouw van de voormalige machine fabriek Backer & Rueb en het behoudt van industriële spoor. Dat liep van de machine fabriek naar de hoofdbaan. Deze machine fabriek bouwde onder andere de Ooievaar. Dit is stoomtram locomotief die nu rijdt bij Stoomtram Hoorn Medemblik. En dit enigste machine van Backer & Rueb die nog rijdt.

Ter ere van de opening van het nieuwe station van Breda wilde stichting de ooievaar naar Breda halen om op en neer te rijden over het voormalige industriespoortje. Daarnaast heeft de stichting BerclumSpoort het voor elkaar gekregen om een sponsor te vinden om een Stoomtreinpendel te financieren tussen de stations Breda & Roosendaal. Deze pendel werd uitgevoerd door de SSN. De SSN bood donateurs aan om in te stappen op de overbrenging rit van Rotterdam via Dordrecht naar Breda en terug. Op deze rit had Daantje zich ingeschreven om in Dordrecht op te stappen. Omdat ik de dag ervoor laat was afgewerkt en toch wat wilde slapen besloot ik om niet al te vroeg op het station van Dordrecht te willen staan. De SSN trein ging te vroeg om met het openbaar vervoer naar Dordrecht te gaan. Dus ik moest met de auto naar Dordrecht. Alleen eenmaal in Dordrecht kon ik het transferium niet meteen vinden. En daardoor miste ik de stoomtrein naar Breda. Toen moest ik maar met NS naar Breda. Zodat ik in ieder geval met stoomtrein terug kon.

Toen de NS trein in Breda aan kwam zag ik SSN trein het station uit rijden. Dit was hun eerste rit. En die trein zat goed vol. Een maal in Breda bleek BerclumSpoort nog niet begonnen. Na een bezoek aan de flappen tab en een kop koffie in een café. besloot ik een wandeling door het stadspark te maken. Na de wandeling door het stadspark. was BerclumSpoort begonnen. voor het station waren een paar model treinen opgesteld. Ik zag vele mensen namelijk op het dak van het station lopen. Daar blijkt een parkeer dek te zijn. Boven op het stationsgebouw kun je parkeren terwijl de treinen en de streekbussen binnen stoppen om passagiers in of uit te laten stappen. En helemaal onderin onder het busstation en de sporen zijn winkeltjes. Terwijl aan de zijkant van het station kantoor ruimte te huur is. Niet alles is op dit moment verhuurd. Er is vooral nog vooral veel kantoor ruimte leeg. Maar het station zelf is een praktisch gebouw waar alle vormen 'openbaar' vervoer bijeen komen.

Een maal aan de andere kant van station vind ik het spoortje waar de ooievaar over heen reed. aan het einde van het spoor bij de voormalige hallen van Backer & Rueb was ook een voormalige watertoren die je kon bezoeken. Waterbedrijven gebruiken anno 2016 geen watertorens meer. Zij vertrouwen op computers om druk op de leiding te houden. Een stichting heeft de oude watertoren voor 1€ gekocht van het waterbedrijf. In betonnen draagconstructie zijn kleine kantoortjes gebouwd die nu allemaal verhuurd zijn. Het was ook mogelijk om onder begeleiding in de betonnen waterbak te komen. Na een tochtje met de ooievaar stond de SSN trein klaar om mij terug naar Dordrecht te brengen.



Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
7 *
Bezoekers vinden
dit goed.
5 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
3 *
Bezoekers zijn
boos.
4 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
1 *
Bezoekers zijn
medelevend.
4 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
1 *
Bezoekers zijn
verbluft.
0 *
Bezoekers zijn
verdrietig.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.