2024
Daans
meningen arsenaal.


Menu 2025
Jaren overzicht

Oktober 2024

Oktober 2024

Augustus 2024

Juli 2024

Mei 2024

Mei 2024

April 2024

Maart 2024

Februari 2024

Januari 2024

Menu 2023

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Telefoon gebruik in het verkeer

Het is op dit moment een hot item. Smartphone gebruik in het hedendaagse verkeer. En daarbij ontstaan dagelijks gevaarlijke situatie De boete voor smartphone gebruik is in Nederland niet mals het kost je vandaag de dag 23 Juli 2017 €239. Desondanks de juridische consequenties telefoneren wij met zijn alle stug door.

Zo ook bij mijn werkgever reed een chauffeur bijna iemand aan met zijn telefoon aan het oor. Deze chauffeur schijnt daarvoor ik ook flink voor op zijn donder gekregen. Maar desondanks is mijn werkgever van mening ook het overige rijdend personeel een schop na te moeten geven. Op een middag na de rit werd Daantje verzocht een document te tekenen. En daarin stond letterlijk het volgende:

PROTOCOL GEBRUIK MOBIELE APPARATUUR TIJDENS DE RIT.

Waarom dit protocol?
Als werkgever hebben wij een grote mate van verantwoordelijkheid om te zorgen voor veilige werkomstandigheden voor onze medewerkers, zo ook voor onze chauffeurs.
Naast een goed voertuig, gedegen instructies en prettige werkomstandigheden zijn er andere factoren die bepalend zijn voor een veilige rit. Het verantwoord gebruiken van mobiele apparatuur (zoals b.v. een Smartphone) is daarbij een belangrijke factor. Naast onze wettelijke verplichtingen als goed werkgever, vinden wij ook heel belangrijk dat onze medewerkers weer veilig thuis komen.

Wettelijke gevolgen.
Indien zich een verkeersongeval mocht voor doen, waarbij wordt vastgesteld dat dit (mede) is veroorzaakt door het onveilig gebruik of bedienen van mobiele apparaten, dan loop je de kans om strafrechtelijk veroordeeld te worden. Naast een boete kan dit zelfs leiden tot een gevangenisstraf indien de aanklacht "letsel door schuld" of "dood door schuld" betreft. Het openbaar ministerie eist in dergelijke gevallen al snel 6 maanden gevangenisstraf en 2 jaar rijontzegging!

Het is dan ook niet toegestaan om tijdens de rit een privé of zakelijke mobiele telefoon vast te houden en/of handmatig te bedienen indien het voertuig nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen.
Dit geld dus ook tijdens het file rijden, evenals voor het tijdens het rijden bedienen van een zgn. smartwatch.

Arbeidsrechtelijke gevolgen
Het is de werknemer verboden te telefoneren in de auto zonder gebruikmaking van een carkit dan wel een handsfree set. NIET handsfree bellen en/of het vasthouden/bedienen van een mobiel apparaat tijdens het rijden, geld onder alle omstandigheden als bewust roekeloos handelen. De werkgever is niet aansprakelijk voor zaak- of letselschade van de werknemer als gevolg hiervan. Tevens zijn boetes en andere strafrechtelijke gevolgen voor rekening van de betreffende werknemer.

Indien wordt vastgesteld dat er sprake is van onveilig gebruik van mobiele apparatuur dan heeft de werkgever het recht om hierop te sanctioneren conform de geldende arbeidsvoorwaarden.

Slotverklaringen:
Hierbij verklaar ik als werknemer dat bovenstaande heb begrepen en mij hieraan zal houden. Daarnaast zal ik de volledige medewerking verlenen om tot veilige werkomstandigheden te komen.

Hierbij verklaar ik als werkgever dat ik rekening houdt met de privacy van mijn medewerker. Verkregen gegevens zullen alleen gebruikt worden ten behoeve van het waarborgen van veilige werkomstandigheden.

En van Daantje werd verwacht dat ie dit eventjes na een dag werken ondertekende. Dat heeft Daantje uiteindelijk niet gedaan. En moest die papieren weer direct inleveren. Maar ik had ze meteen moeten innemen. Zodat ik er fatsoenlijke kopieën kan van maken. voor op de site en voor beoordeling door een jurist. Dit gedoe geeft een beetje een inzicht hoe we met elkaar omgaan binnen de transportsector. Dit bedreig zo heen en weer komt niemand ten goede. het levert meer stress en ongelukken op. En binnen de transport sector gaan er genoeg mensen onnodig ten onder aan deze flauwekul. Ondanks dit allemaal ben ik zeker van bewust dat sociaal media in het verkeer absoluut niet kan.

Persoonlijk vind ik dit allemaal wat te ver gaan. Een soort contract tekenen voor iets wat wettelijk gewoon geregeld is. En ik heb zo het idee dat er meer meespeelt dan alleen onze veilige werkomgeving. In de wandelgangen wordt geopperd dat transport verzekeraar TVM achter deze blaf brieven zit. En bij voldoende ondertekening het bedrijf korting krijgt op de premie.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
10 *
Bezoekers vinden
dit goed.
4 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
3 *
Bezoekers zijn
boos.
4 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
0 *
Bezoekers zijn
medelevend.
3 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
0 *
Bezoekers zijn
verbluft.
1 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Anoniem
24-07-2017 10:12:37
Ik heb hem nog in de tas zitten nog nie gelezen hihi
Naam : Peter
03-08-2017 07:51:26
Veilige werkomstandigheden zijn ook van toepassing als een chauffeur zich van de werkgever MOET houden aan wettelijke vastgestelde rijtijden.
Als overtreding van de Rijtijdenwet aan de orde is let de werkgever nergens op. Hij roept je zelfs op die wet te overtreden.

En als het dan fout gaat is de chauffeur verantwoordelijk! Sancties zijn voor rekening van de chauffeur.
De werkgever weet van niets!!!

Vraag aan je werkgever maar een nieuw en verbeterd protocol.

Peter.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Public Domain Mark
Dit werk (door Daan van der Hoeven) op deze pagina is vrij van bekende auteursrechtaanspraken.