2023
Daantjes Weblog.


Menu 2024

Jaren overzicht

December 2023

November 2023

oktober 2023

September 2023

In september helaas niet kunnen bloggen.

Augustus 2023

Augustus 2023

Juni/Juli 2023

April/Mei 2023

Maart 2023

Februari 2023

Januari 2023

Menu 2022

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Met Daantje gaat het een stukje beter

Met Daantje gaat het langzamerhand de goede kant op. De wond aan mijn rechter enkel is dicht. het door de fysiotherapeut geleverde klittenband verband werkt heel goed. Daantje heeft weinig vocht in zijn benen.

Dus Daantje neemt contact op met de bedrijfsarts om zich weer voor 100% beter te melden. Nou dat ging dus niet van harte. Had die ochtend het klittenband verband goed strak aangetrokken. dus er kwam wat vocht uit die wond. Dus de bedrijfsarts vond dat Daantje nog niet fulltime zijn werk kon hervatten. Dus de meneer de bedrijf arts had zich bedacht dat Daantje een maand lang op maandagen, woensdagen en vrijdagen voor maximaal 8h uur op de vrachtwagen mag en op dinsdagen & donderdagen voor maximaal 5 uur op kantoor moet werken. Pogingen om op maandagen, dinsdagen en woensdagen te rijden en Donderdagen & vrijdagen op kantoor was de bedrijfsarts niet mee eens. Ik zou dan teveel in & uit de cabine moeten stappen met dat been.😲 Hier kun je dus werkelijk niks mee. Door 3 dagen achter elkaar op de auto te zitten kun je nog altijd kijken of het allemaal wel gaat of juist niet. Op deze manier krijg je daar zeker geen goede kijk op. Deze bedrijfsarts heeft duidelijk geen zicht over hoe Daantjes werkzaamheden er uit zien. Het zal niet in Daantjes voordeel zijn als ie dat wel wist. Dus geen slapende honden wakker maken. dus Daantje heeft besloten om voor deze maand braaf mee te werken. Als die bedrijfsarts mij volgende maand niet los laat kan Daantje nog altijd de kont tegen de kribbe gooien.

Ondertussen hebben de bonden (werknemers) het eindbod van de werkgevers geaccepteerd. Dat betekend dat er op een niet al te nette manier een nieuwe CAO is voor het beroeps goederen vervoer. In deze CAO zijn afspraken gemaakt voor een een zogenaamde 'duurzame inzet' van de werknemer. Zo is er een mogelijkheid om afspraken te maken voor een maximale aantal overuren per 4 weken. En er is een artikel toegevoegd dat werknemers het recht geeft om werkuren van boven de 50 uur per week te weigeren. In de discussie met personeelszaken hebben heeft m'n ook graag over duurzame inzet. Want Daantje heeft allang aangeven dat ie het advies van de bedrijfsarts niet wilt opvolgen. Personeels zaken denkt daar toch anders over. Maar Daantje heeft ook aangegeven dat ie een werkweek van 50 a 55 uur toch wel genoeg is voor Daantje. Hierop kreeg Daantje horen: "Dat Daantje maar eens goed moest nadenken of hij wel de juiste functie had! En dat ie eens moest nadenken om bij "Simon Loos" te gaan solliciteren." Dat is toch wel een zware schending van de rechten die je als werknemer heb. Hier moet Daantje eens goed over nadenken hoe dit varkentje eens de oren gaat wassen.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
4 *
Bezoekers vinden
dit goed.
2 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
3 *
Bezoekers zijn
boos.
4 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
5 *
Bezoekers zijn
medelevend.
1 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
2 *
Bezoekers zijn
verbluft.
4 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : De Lange Duim
28-04-2024 11:36:17
Daantje kan misschien beter lid worden van een vakbond die er is voor de leden.
Ik denk dan gelijk aan VBGv Vereniging Beroeps Goederen vervoer.
Want zowel werkgevers als werknemers moeten zich houden aan cao afspraken en daar gaat nog steeds heeeel veel mis.
Naam : Anoniem
04-05-2024 01:17:46
Daantje, het gaat gelukkig de goede kant op.

Bij de eerste werkervaring bleek dat het probleem
nog niet volledig te zijn opgelost en de bedrijfsarts
van mening is dat een aangepast werkschema
moet worden toegepast.

Dat is niet helemaal naar jouw wens maar de
werkgever is het met de bedrijfsarts eens.

Om aan de voorwaarden van je arbeidsovereenkomst
te voldoen moet je aan het advies van de
bedrijfsarts gevolg geven.
(Tenzij je kunt aantonen/bewijzen dat je wordt
geschaad in je herstel)...(Onmogelijke opgave).

Naast het bestaan van "dit probleem" doemt een andere zaak op:
De nieuwe CAO.
Een akkoord dat tot stand is gekomen in overleg
tussen vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers.
Je hebt al direct jouw mening klaar: "Er is op een
niet nette manier een CAO tot stand gekomen".

De plannen van de bedrijfsarts heb je voorgelegd aan je
werkgever en te kennen gegeven dat rekening moet worden
gehouden dat je een advies van de arts (na 1 maand)
mogelijk/vermoedelijk zult gaan negeren.
ZEER onverstandig.
Tevens noem je in het gesprek met je werkgever/personeelszaken
dat jij eenzijdig bepaald welke werkduur voor jou acceptabel is.
Daarop krijg je dan een tegenadvies.

Dat gaat je helemaal te ver. "Een zware schending van de rechten
die je als werknemer hebt". En voegt ook nog toe dat je het er niet
bij laat zitten.
Diplomatieke bewoordingen worden daarbij niet gebruikt.

In chauffeurskringen misschien wel geaccepteerd, maar toch.

Laat de zaak even rusten, gebruik de eerste maand voor je
lichamelijke herstel, en accepteer moeiteloos het opgedragen
werkschema.

Tussentijds verneem je van collega's ook wel hun ervaringen met
het op passende wijze naleven van de nieuwe CAO door
de werkgever.

Chauffeurswerk is geen kantoorbaan. Je moet wel fexibel zijn.

Je bent nog niet volledig arbeidsgeschikt en een beroep
gaan doen op de vakbond is niet aan de orde.

Komt tijd, komt raad.

Bij deze een spoedig volledig lichamelijk herstel toegewenst
en een voorspoedige samenwerking met je werkgever en alle andere belanghebbenden.


Chauffeurs onder elkaar.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.