2016
Daantjes Weblog.


Menu 2017

Jaren overzicht

December 2016

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Augustus 2016

Juli 2016

Juni 2016

Mei 2016

April 2016

SSN Jubileumreis
Dresden

Maart 2016

Februari 2016

Januari 2016

Menu 2015

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Lekkend rubbertje

Als beroep chauffeur ontkom je niet aan lekke banden. (Jammer he? hij heeft niemand bezwangerd) laatst stond ik in Beek met een lekke band. En deze keer had ik geen reservewiel bij. Bij veel huur trailers zitten geen reservewielen. Ik denk dat er teveel reserve wielen verdwenen zijn. Ik heb bijna een uur op de banden dienst gewacht. In die tijd kun je beter het wiel zelf gaan wisselen. Is goed koper dan op de bandendienst te wachten.

Nou is een wiel wisselen geen pretje. Bij een auto heb je dat in 5 minuten gedaan. Maar bij een vrachtauto duurt een wiel wisselen wat langer.

  1. Je moet eerst het reservewiel onder de auto uithalen.
  2. Daarna moet je de moeren los maken, Soms zitten deze muurvast de moeren moeten niet zo los dat het wiel los komt te zitten.
  3. Daarna moet je met de krik onder de auto, en de auto onder de as bij de veer opkrikken. Je moet het wiel zo hoog opkrikken dat het de reserve wiel er ook weer onder kan. De goede band is vaak 20 cm dikker. Dus de as moet hoog opgekrikt worden.
  4. Schroef alle moeren los. En haal het wiel van de as af.
  5. Plaats met behulp van de krikstaaf het nieuwe wiel op de as
  6. Plaats de moeren terug en draai ze niet te strak vast maar niet zo los dat wiel los zit.
  7. Laat de krik zakken.
  8. Draai de moeren kruislinks strak aan.
  9. Ruim alles op, berg het kappote wiel op. Ruim het gereedschap op en vervolg je route.
  10. Trek de wielmoeren na 50 KM opnieuw kruislinks aan.
  11. Controleer de wielmoeren na 50 KM opnieuw. Zit er 1 los trek ze allemaal opnieuw kruislinks aan.
Deze procedure duur ongeveer 1,5 uur. Dat afhankelijk of de moeren en het wiel makkelijk los komt. Soms heb je de moeren voledig los maar zit het wiel muur vast. En dat duur het wiel wisselen een stuk langer.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

© 2024 - Daansweb.net - Daan van der Hoeven.
Niets van dit Blog verhaal mag door derden gebruikt worden.