2017
Daantjes Weblog.


Menu 2018
Jaren overzicht

December 2017

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Stoom Stichting Nederland.
Naar Stads kanaal onder Stoom

Augustus 2017

Juli 2017

Juni 2017

Mei 2017

April 2017

Maart 2017

Februari 2017

Januari 2017

Menu 2016

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

ZLSM Seinwezendag


Mechanisme om een wissel om te zetten.

Mechanisme om een wissel om te vergrendelen.

In rij sein van Station Simpelveld.

Blok toestel post II station Simpelveld.

Glas in Lood rangeersein. Deze staat binnen. Buiten hebben deze seinen een kunststoffen tekening.

Blok toestel op station Wylre.
Tijdens de stoomtreindagen afgelopen jaren heeft Daantje geprobeerd om het klassieke beveiliging systeem van de miljoenenlijn te doorgronden. In eerste instantie lijkt het klassieke systeem louter te bestaan uit hendels, trekoorden & kettingen. Om de wissels en de seinen vanuit het seinhuis te kunnen bedienen. Maar het is niet mogelijk om als seinwachter zomaar aan wat hendels trekken. Wanneer een seinwachter zomaar iets doet of zonder toestemming van de treindienstleider en collega van een aangrenzende seinwachthuisje in het volgende station. Is het onmogelijk om een hendel van een willekeurig sein te bedienen. Je kunt een dergelijke handel alleen bedienen wanneer er toestemming is van de treindienstleider het blok waar de trein naar toe gaat vrij is en de wissels en diens grendels in de juiste stand staan.

Het verlenen van toestemming en het vrij geven de rij blokken. Gaat op een elektrische mechanische manier. Wanneer een treindienstleider een trein wilt laten vertrekken. Dan geeft hij op zijn bloktoestel aan de seinwachter aan vanaf welk spoor de trein vertrekt. De seinwachter moet zijn bloktoestel aan het aangrenzende seinhuis (Meestal in het volgende station) aangeven dat hij trein wilt wegsturen. Wanneer de collega seinwachter hier mee akkoord is geeft hij dit door met zijn bloktoestel. Hiermee wordende Seinhandels geblokkeerd zodat je geen 2 treinen tegelijk op een enkel spoor op kunt sturen. Tijdens het toestemming vragen worden er seinhandels vrij gegeven of juist geblokkeerd. Aan het klassieke seinstelsel zit maar één veiligheidsnadeel en dat is dat er geen systeem is om een trein die door een onveilig sein heen rijdt te stoppen.

Om meer te weten over het ouderwetse seinbeveiliging organiseerde de ZLSM een Seinwezendag om wat te vertellen over de ouderwetse seinen op de miljoenenlijn. Het gehele seinenstelsel en wissels zijn inmiddels een rijksmonument. Het is enigste klassieke sein installatie die nog door de NS gebruikt is. Het was boeiende middag waar de werking van een ruim 100 jaar oude techniek wordt gepresenteerd. Het is eigenlijk ook verbazingwekkend dat m'n in de 18e/19e eeuw al zoiets konden maken.


Laatste treinrit van zomerseizoen 2016


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
7 *
Bezoekers vinden
dit goed.
4 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
4 *
Bezoekers zijn
boos.
3 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
2 *
Bezoekers zijn
medelevend.
3 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
1 *
Bezoekers zijn
verbluft.
1 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Frank
28-01-2017 17:43:15
Beste verslaggever van dit blog,

Ik ben zelf ook hier geweest. Ik vind het zelf net als jij zeer leerzaam.
Ik zou alleen met het verslag de zinnen wat bet samen stellen,
in de manier van punt en komma. Het zal dan wat prettiger lezen.
Is zo dat ik dit niet als kritiek bedoel maar als tip, verder is de uitleg
prima zo, kort maar wel netjes en duidelijk zo.

Groetjes: Frank

PS: wellicht zien wij ons wel met de stoomtreindagen van dit jaar op
zaterdag 15 of zondag 16 juli.
Een tip, kijk eens op Youtube: onderweg met treinen leven

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.