2017
Daantjes Weblog.


Menu 2018
Jaren overzicht

December 2017

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Stoom Stichting Nederland.
Naar Stads kanaal onder Stoom

Augustus 2017

Juli 2017

Juni 2017

Mei 2017

April 2017

Maart 2017

Februari 2017

Januari 2017

Menu 2016

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

10% Loonsverhoging.

Na een hele tijd van hard werken. Verliep begin dit jaar de TLN CAO. En de bonden beginnen dan te onderhandelen. Af en toe lees je links en rechts dan wat. Maar in eens stond de media & sociaal media in het teken van de onderhandelingen. Want vrachtwagenchauffeurs zouden komende 3 jaar met maar liefst 10% er op vooruit gaan. Dat lijkt prachtig. Maar de downsite is dat de overuren toeslag verlaagd wordt van 30% naar 15%. En het gaat allemaal maar net om die overuren.

Dus een chauffeur die niet op Zaterdagen of Zondagen werkt. Maar op gewone werkdagen veel gewone overuren maken zoals Daantje, gaan er dus op achteruit. Die 10% loonsverhoging gaat dadelijk helemaal op aan de compensatie van van de overuren vergoeding. Niks 10% op vooruit. Maar we gaan z'n 2% op achteruit. Daantje gaat in ieder geval naar de FNV ledenraadpleging maar ik verwacht dat het eindbod door de werknemers wordt getorpedeerd. En dat er weer acties komen.

Die transport ondernemingen weten het altijd mooi te brengen. Gooi meteen op een halve waarheid gebaseerd pers bericht naar buiten. Zodat de buitenstaanders meteen denken: "Zo ik wil ook wel 10% meer." Maar wanneer je de kleine lettertjes gaat lezen. Blijkt dat het geheel iets venijniger in elkaar steekt. Het zou een mooi Dagobert Duck verhaal zijn voor in de Donald Duck. Maar ondertussen menen de transport-bazen het dus echt. Afgelopen jaren hebben de transportbazen en de bonden moeite gedaan om de transport sector toegankelijker te maken voor jongeren en zijinstromers. Er wordt zelfs een premie van ieder chauffeurs salaris afgehouden om zulke activiteiten zoals opleiding te kunnen financieren. Persoonlijk vind ik dat we hier beter mee kunnen stoppen. Wij chauffeurs hebben de moralenplicht om de jeugd te beschermen tegen zulke werkgevers.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
7 *
Bezoekers vinden
dit goed.
6 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
3 *
Bezoekers zijn
boos.
4 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
2 *
Bezoekers zijn
medelevend.
2 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
1 *
Bezoekers zijn
verbluft.
0 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : ronald
22-03-2017 16:35:34
ik geloof er niks van want die 2 x 4% wordt bovenop de laatste loonschaal gezet zeggen ze maar dan moet je daar wel eerst inzitten hihi.maar t zal er toch wel door komen Daantje wij gaan da nie tegen houden met z'n alle
Naam : Daantje
23-03-2017 00:30:28
Het is op zich geen verkeerd voorstel. Als TLN met zijn vingertjes van de overuren toeslag afbleef.

En zover ik weet zit ik wel in de juiste loonschaal om voor die 2 X 4% in aanmerking te komen.
Naam : Peter
29-03-2017 10:19:26
Transportondernemers zijn vriendelijke mensen en aardig voor hun personeel.
De werkgevers willen het aantal overuren in de transportsector verlagen!!!

Als compensatie krijg je gefaseerd tot 2019 een (overigens geringe) loonsverhoging.

Overwerktoeslag vermindert eveneens geleidelijk.

Het resultaat wordt dat je als chauffeur van je baas volop overuren MOET maken.
Per saldo schiet je er financieel nauwelijks iets mee op. Misschien lever je wel in?

Als een werkgever in de transportsector je een hand geeft tel dan nadien het aantal vingers aan je hand.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.