2017
Daantjes Weblog.


Menu 2018
Jaren overzicht

December 2017

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Stoom Stichting Nederland.
Naar Stads kanaal onder Stoom

Augustus 2017

Juli 2017

Juni 2017

Mei 2017

April 2017

Maart 2017

Februari 2017

Januari 2017

Menu 2016

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

SSN Rijn express dag 2


Dag 1

Dag 3


Koblenz HBF

Ardelaar rijdt paard op dak van Dom van Mainz 😵.

01 1075 Stoomt Koblenz HBF binnen (2).
Na een nachtje op een keihard Duits matras geslapen te hebben ging de wekker om 06:00h tijd om te staan te wassen en te ontbijten. En terug te lopen naar Koblenz Hbf om het stations gebouw op de foto te zetten. En net als een in Dresden is het een prachtig stations gebouw. Maar deze keer werdt het gebouw ontsierd door een overkapping dat loopt van de hoofdingang naar het busstation. In Dresden zag je overal reclame borden staan. Dat is in west Duitsland minder. Zo zie je dat Duitsers meer praktisch ingesteld zijn als Nederlanders. Droog naar de bus kunnen lopen is belangrijker dan behoud van een mooi gebouw.


01 1075 Stoomt Koblenz HBF binnen.

Langs de rijn.
Eenmaal op het perron heb ik kleine telelens (24-105) vervangen door grote telelens (100-400) om de binnenkomst van de stoomtrein te kunnen fotograferen. Een paar proeffoto's op toevallig passerende treinen gaf al aan dat weersomstandigheden voldoende waren om met extreem grote brandpunten te fotograferen. En op een gegevensogenblik kwam de stoomtrein flink rokend aan gereden. En dat leverde mooie plaatjes op.

Eenmaal ingestapt, rijdt de trein de Rijn over om via de oostzijde van de Rijn naar de stad Mainz te rijden. Aan beide kades van de Rijn loopt daar namelijk een spoor. Terwijl de 01 1075 flink van zich laat horen. Kijken de meeste van ons toch naar de extreme lage waterstand van de Rijn. De rivier ligt op bepaalde plekken gewoon droog. Alleen in de vaarweg stroomt nog wat water. Mensen verzamelen zich op drooggevallen plekken. En kijken om wanneer de stoomtrein passeert. Het uitzicht is verder geweldig terwijl de trein zich door de Duitse wijnstreek heen slingert.

Na anderhalf uur stomen rijdt de trein opnieuw de Rijn over om vervolgens Mainz Hauptbahnhof binnen te rijden. Mainz is een stad dat veel geleden heeft tijdens de tweede wereldoorlog. Mainz is na de oorlog weer precies opgebouwd zoals het van voor de oorlog er uit zag. Ik besloot om het 'oude' gedeelte van de stad en de dom te bezoeken. Het duurde even voordat ik het 'oude' gedeelte van de stad gevonden had. Maar uiteindelijk ook zelfs de Dom gevonden. Aan de achterkant van de dom op het dak stond een merkwaardig beeld. Ik besloot om met de telelens het beeld te bekijken. En daar stond een paard op het dak dat door een adelaar met mensen benen werd bereden. 😵 Laten we daar maar niet te lang over nadenken.


Binnen stad Mainz

De kleinere rondvaartboot
In de dom. Is behoorlijk kaal is aan de binnenzijde. De dom heeft nog wel glas in lood ramen maar verder is de dom weinig beschilderd. Ondanks dat is de dom wel mooi afgewerkt. Na het bezoek aan de dom ben ik een café binnen gelopen om iets te drinken. En toen was het tijd om terug naar het station te lopen.


Hotel aan de rijn
De trein reed vanaf Mainz Hbf via de westzijde van de Rijn terug naar Koblenz en zo konden we naar de andere Rijnoever kijken. waar de trein in de ochtend over heen had gereden. De trein rijdt in volle vaart over de staven. En de dat maakt reizen met de SSN zo leuk. Een van de weinig museumspoorbedrijven die hun machines nog durven en mogen te gebruiken waar zo ooit voor gebouwd zijn. Anderhalf uur later rolde te trein Koblenz Hbf binnen. Eventjes naar het hotel en dan naar de kade voor een diner en een boot tochtje over de Rijn.

Vanwege de lage waterstanden had de rederij al aan gegeven dat er niet met gereserveerde boot gevaren kon worden. Er moest met een kleinere boot gevaren worden. En op deze boot was net genoeg plek om voor 300 mensen de tafel te dekken en verder was er nauwelijks plek om je te verplaatsen. Laat staan om op het veel te kleine buiten dek te gaan staan. Maar zoals een voormalig werkgever altijd zei: "Tis ff nie nie anders" gingen we zonder morren aan boord. De boot ging varen en we kregen ons avondmaal opgediend terwijl de boot stroom opwaarts voer konden we nog nagenieten van de plaatsen waar de trein gereden had. Maar al snel ging de zon onder. En zagen we bijna niets meer. Na diner probeerde de boot weer opnieuw aan de kade aan te meren. Maar het waterpijl was inmiddels meer dan 5 centimeter gezakt en de boot kon niet meer met zijn 300 passagiers aan de kade. Eerst vroeg de bemanning aan iedereen om aan de bakboort kant te gaan staan. Zodat de stuurboord kant hoger kwam te liggen. De boot kwam weleens waar dichter bij de kade maar niet voldoende om veilig van boord te gaan. Uiteindelijk had een deel van de bemanning een nood brug gehaald zodat we veilig van boord konden gaan. Nadat iedereen van boord was lag de boot hoog genoeg om aan de kade aan te meren.

Voldaan ging Daantje weer op het harde Duitse matras liggen.


Dag 1

Dag 3



Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
5 *
Bezoekers vinden
dit goed.
3 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
2 *
Bezoekers zijn
boos.
2 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
4 *
Bezoekers zijn
medelevend.
4 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
2 *
Bezoekers zijn
verbluft.
3 *
Bezoekers zijn
verdrietig.

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie.