De ballen zijn zwaarder dan het brein
In een vorig blog deed ik letterlijk de volgende uitspraak : "Bij de gemiddelde chauffeur zijn de ballen zwaarder dan het brein" Er kwamen de nodige reacties op het blog binnen. Een van die reacties melde ook dat de spanning onder de chauffeurs binnen het bedrijf te snijden was. Daarom zal ik mijn uitspraak ietsjes nuanceren.
Ik ben op dit moment 12 jaar chauffeur, En in die 12 jaar heb ik incidenten met collega's meegemaakt waarop je ik mij afvraag of hoe zij in vredesnaam kunnen slagen voor hun chauffeurs diploma. De opleiding tot vrachtwagen chauffeur is geen kattenpis je moet echt een berg weten voor je achter het stuur van een vrachtauto of bus kunt zitten. Maar ondanks de opleiding is na een tijdje de kennis overduidelijk bij de meeste professionele bestuurders 'wat weggezakt', Zo erg weggezakt dat de professionele bestuurders en bedrijven de verkeersregels zijn vergeten. Als een chauffeur aangesproken wordt over zijn gebrek van kennis dan is zijn reactie meestal: "HHHHhhhhheeeeeuuuUUUU!!!! Maar ik zal eens wat voorbeelden opnoemen. Een chauffeur is een professional, Daar wordt professioneel gedrag van verwacht. Ondanks dat belachelijke loon.
1. Inscheping kantoor Stena Line, Hoek van Holland Harwich
Het was zonnige zondag middag/avond circa 18:00h kwam ik aan bij ferry terminal van Stena Line. Om de overtocht naar Engeland te maken. Ik loop het kantoor binnen om in te schepen, Ik stond als derde in rij. Degene die vooraan stond was zo ingescheept, Maar het sjouffeurke voor mij bleek nog een paspoort te hebben dat nog 2 dagen geldig was. Dat is niet handig als je buiten het Schengen gebied moet zijn. Dus de balie medewerker vroeg naar of de chauffeur een Europese identiteitskaart had. Dat had ie niet en werd vervolgens voor de overtocht geweigerd. De chauffeur zelf was totaal verbaasd.
Als chauffeur zorg je natuurlijk voor dat je persoonlijke documenten op orde zijn. Je kunt het je gewoonweg niet veroorloven dat je paspoort, Europese identiteitskaart, rijbewijs & nascholing niet op orde zijn. Ik weet nu al dat ik mijn rijbewijs moet gaan verlengen. Dat betekend medisch keuren. Dus daar moet je niet een week voor het verlopen van het document mee beginnen.
2. Links invoegen
Sinds kort kun je weer vanuit de A67 van Turnhout op knooppunt de hoght de N2 naar den Bosch op rijden. Alleen als je dit doet dan kom je op de tijdelijke 3e rijbaan van de N2 uit. Ik rij achter een stenen wagen die bij het oprijden van de N2 geen snelheid maakt en nadat de doorgetrokken lijn onderbroken wordt gaat de rechter richting aanwijzer uit en schiet van de 3e rijbaan direct door naar de 1e rijbaan met een gangetje van 50 KM/H. Daarbij werden 3 auto's die duidelijk in de rechter spiegel te zien waren de pas afgesneden. Geen voorrang verleend bij baanwissel!! Als een dergelijke chauffeur. hierop aanspreekt dan krijg je steevast te horen. Dat je niet rechts mag in halen, Dat vrachtauto's niet op 3e rijbaan mogen komen. Dat weten de heren sjouffeurs wel. Maar voorang verlenen bij baanwissel zoal naar rechts en Links daar hadden de meeste nog nooit van gehoord. En dat het verboden is gevaarlijke verkeerssituaties te veroorzaken is al helemaal onbekend fenomeen. En dat is toch wat deze chauffuer toch duidelijk gedaan heeft.
3. Voorsorteren bij verkeerspleinen.
Als je een verkeersplein 3 kwart wilt nemen of helemaal rond dan stel je bij het aanrijden van het plein je helemaal links op. degene die het plein half of een kwart nemen, stellen zich bij het aanrijden van het plein meestal in het midden of rechts op. Dit is wettelijk geregeld en bij de meeste beroeps chauffeurs totaal onbekend. want die staan altijd rechts ongeacht welke kant zij uit gaan. Dit brengt ze elke keer in de problemen. In Nijmegen staan ze altijd fout voorgesorteerd, en op Knooppunt Leenderheiden (Ingericht als verkeersplein) waar de vrachtauto's voorheen moesten keren stonden de meeste beroeps chauffeurs foutief voor gesorteerd.
4. Aftekenen ontvanger Beurtvrachtbrief/AVC.
Veel van deze vrachtbrieven moet je openklappen en de handtekening en stempel dient aan de binnen kant geplaatst te worden. En dan scheur je het exemplaar dat voor ontvanger langs de scheur rand langs de handtekening af. Dus de ontvanger ontvangt het het kleinste deel van de vrachtbrief.
5. Code de vervoeder.
De meeste chauffuers weten dat het vergunnings nummer van het transport bedrijf rechts boven Nederlandse en Belgische CMR vermeld moet worden. (België bekeurt hierop) Echter het vergunnings nummer moet ook op de AVC staan. Niemand die het invult.
7. UTC correctie digitale tachograaf.
In de digitale tachograaf worden de werktijden opgeslagen in de Universal Standart Time (Gelijk aan Engelse wintertijd). Maar net zoals iedere klok lopen die digitale tachograaf klokken niet synchroon met de atoomklok. Dus na verloop van tijd komt er een tijds afwijking. De chauffeur moet deze afwijking handmatig corrigeren. Om fraude te voorkomen kan de chauffeur maar eens in de zoveel tijd een UTC correctie van 1 minuut doorvoeren. Bij ons rijden we rond met digitale tacho klokken die 5 minuten of meer afwijken. Ik geloof dat een afwijking van kwartier al strafbaar is.
8. Parkeerplaatsen.
Op elke parkeerplaats langs de snelweg voor vrachtverkeer stinkt het naar plas en blijf je aan het wegdek plakken van de rotzooi die er op gegooid wordt. De heren chauffeurs zijn duidelijk te lui om naar de wc te gaan en hun afval in de betreffende vuilbak te deponeren. die op de parkeerplaatsen overheersend aanwezig zijn. Vaak zie je z'n ziel met zijn plasser in de hand tegen de auto van zijn baas te urineren. Ga dan op zijn minst even tussen de struiken staan zodat je urine op natuurlijke wijze afgebroken kan worden. En dat andere de plasser niet hoeven te zien.
9. Laadvermogen.
Soms kom je als chauffeur bij kleinere bedrijven die soms een lift hebben om naar een andere verdieping te gaan. Voordat je met pallet de lift in rent controleer je natuurlijk wel dat de pallet+pompwagen+chauffuer het laadvermogen van de lift niet overschrijdt. Zodoende heeft een chauffeur weleens de invalide lift van de praktijk overbeladen terwijl daar duidelijk 400 KG opstond. En dan ook nog raar kijken dat die niet omhoog kwam.
En dit zijn een handje vol incidenten wat een chauffeur eigenlijk moet weten of naar moet kunnen handelen. Dit zijn ook punten die tijdens zijn opleiding aan bod komen. Alleen punt 8 is fatsoen kwestie. en toch hebben veel chauffeurs geen fatsoen gezien de penetrale lucht op de parkeerplaatsen. Maar ik kan nog wel meer punten opschrijven die chauffuers moeten weten waar in de praktijk maar weinig van terecht komt.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Patrick
26-09-2009 16:06:04
| Een voorbeeld voor de maatschappij Daan, ben blij dat jij het wel allemaal weet en ik mijn geheugen weer een beetje heb kunnen opfrissen.
Je zou in de politiek moeten gaan!
|
| | | |