Het hellend vlak van RonquièresDoor wat tegenslag kon ik een keer mijn rondje door het Belgische land niet meer afrijden. En ik kon niet meer lossen bij een papier fabriek in het Waalse Itze, schuin onder brussel. Het was goed weer en ik ben gaan wandelen naar: "het hellend vlak van Ronquières". Het hellend vlak is een soort 'scheepslift' in het kanaal van Brussel-Charleroi. Deze 'scheepslift' werkt met grote scheepsbakken (Zie foto hierboven) die over rails langs een hellend vlak omhoog of omlaag getrokken worden, met behulp staalkabels. Het hellend vlak is 1400 meter lang. En m'n overwint hoogte verschil van 68 meter. de scheepsbakken gaan over een helling van 5%. Er maken z'n 3000-3500 schepen gebruik van het "hellend vlak". dit zijn ongeveer 13 schepen per werkdag. Er wordt vaak gezegd dat het "hellend vlak" niet rendabel is. En het "hellend vlak" wordt wel eens, één van de "grands travaux inutiles" genoemd. "grands travaux inutiles" betekend : "Onnodige grote bouwwerken" Door de bestuurlijke chaos zijn er in België veel onnodige dingen gebouwd. Zoals de supersnelweg tussen antwerpen-brussel. De extreem lange bruggen liggen er wel. Maar de snelweg zelf is nooit aangelegd. De A19 houdt in België zomaar na viaduct op. En zo nog meer dingen.
Het hellend vlak is mooi om in werking te zien. Daarna ben ik weer terug naar de auto gegaan.
| |