2010
Daantjes Weblog.


Menu 2011

Jaren overzicht

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augustus 2010

Juli 2010

Juni 2010

Mei 2010

April 2010

Maart 2010

Februari 2010

Januari 2010

Menu 2009

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

Het rode blad van de CMR vrachtbrief

Een collega beweerde dat er in Belgie bekeuringen worden uitgedeeld wanneer het rode exemplaar van de CMR vrachtbrief (Afzender exemplaar). niet wordt afgescheurd. En dus met vracht mee gaat. Nou is de CMR vrachtbrief Europees document dat in geheel Europa onder dezelfde rechten valt. Wanneer er een handelsvracht wordt opgehaald dan is de afzender verplicht een geldige vrachtbrief op te maken. Doet de afzender dit niet, dan is de afzender in overtreding en wanneer het transport desondanks alsnog vertrekt dan is de vervoerder ook in overtreding. Theoretisch gezien is dit logisch. Maar in de praktijk soms moeilijk uitvoerbaar.

In de praktijk komt het voor dat er handelsvracht wordt opgehaald bij klanten die uit onwetendheid of zelfs weigeren een CMR vrachtbrief op te stellen. Dan wordt er vaak door de chauffeur of door het transport bedrijf alsnog achteraf een vrachtbrief opgesteld. Echter deze vrachtbrief kan niet door de afzender worden ondertekend. Dus het afzenders exemplaar blijft bij de chauffeur. Maar de vrachtbrief blijft in zijn geheel ongeldig omdat de afzender niet getekend heeft. En dat kan bij een verkeerscontrole een juridisch probleem worden.

Het gaat er niet om, dat het rode exemplaar bij het transport is. Maar omdat het geheel niet door de afzender is ondertekend. Je kunt het rode exemplaar wel eraf scheuren en weggooien maar de afzenders handtekening ontbreekt echter ook op de blauwe (ontvangers), groen(Transport) en zwart (Transport) exemplaar en deze zijn om die zelfde reden ook ongeldig. En de transporteur zou het transport moeten weigeren. Maar dat is klant onvriendelijk terwijl klant toch koning is.

De vrachtbrief is het juridische bewijs dat bepaalde goederen zijn overgedragen aan de transporteur. En daarna dient het als bewijs dat de transporteur de goederen heeft overgedragen aan de ontvanger. Maar alleen wanneer alle handtekeningen en stempels aanwezig zijn.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : pietjuhh
12-11-2011 00:31:49
Volkomen mee eens,keb er elke dag wel ,n stuk of 3 a 4 bij me,scheur t rode exmplaar er af,gooi t in m,n prullenbak(ja keb ,n prullenbak)en ga naar binnen bij de klant,maar de laatste tijd heb ik zoiets van bekijk t maar,laat hem er gewoon aan zitten en neem ,m mee retoer naar de zaak.in dit geval Verhoeven...maar je hebt volkomen gelijk Daan,en hij is ook nooit ondertekent door de firma of afzender,links onder...zie hand boek,jaaa ammahoela...as ik dan alles moet op volgen,doe ,t dan goed......da,s ,t zelfde as ik s,morgens m,n truck start,vraagt de computer of de lading in orde is...gvd hoe moet ik dat weten as ik achter nog op ,t terrein sta...en m,n trailer nog moet zoeken,ik ben maar chauffeur hoor...maarree snap t nie,zal wel aan mij liggen...ook as je afsluit,weet u zeker dat je afsluit??? hihihi nee eigenlijk nie..maar ja doe ,t toch maar...sorry maar hoe eenvoudig kan t leven zijn,..ik dank u Daantje dit was m,n antwoord,de groeten en hoop dat je nog veilige kilometers maakt...net as ik....afz Høkerpietjuhhh

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 3.0 Nederland licentie.