2010
Daantjes Weblog.


Menu 2011

Jaren overzicht

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augustus 2010

Juli 2010

Juni 2010

Mei 2010

April 2010

Maart 2010

Februari 2010

Januari 2010

Menu 2009

Smal beeldscherm of smal venster. Tekst pas niet naast elkaar. Scroll naar beneden om de tekst te lezen. of maak browser venster breeder.

De Zuid Limburgse Stoom Maatschappij. (ZLSM)

Tijdens mijn familie verblijf heb ik de Zuid Limburgse Stoom Maatschappij bezocht. De zuid Limburgse stoom maatschappij rijdt met oude treinen over het miljoenen lijntje in zuid limburg. (Valkenburg a/d geul - Kerkrade, Vetschau (D)) De Oprichters van deze maatschappij konden het niet verkroppen dat de voormalige minister van verkeer & waterstaat Neelie Smit-Kroes het miljoenenlijntje wou opheffen. En door op het allerlaatste moment een stichting op te richten heeft m'n kunnen voorkomen dat het miljoenenlijntje zou verdwijnen.

Nu het gehele tracé van Schin op geul tot Kerkrade onder beheer van ZLSM is. Is alles terug gebracht naar de oude stijl. Zelfs de spoor beveiliging is klasiek en werkt gewoon. En dat was leuk om te zien. De stoom trein rijdt bij Schin op Geul het moderne tracé Heerlen-Maastricht op. De wissel die het huidige trace met het miljoenen lijntje verbind was in 1992 verwijderd. Deze wissel is in 2007 terug gelegd. M'n legt een spoorwissel terug zodat het stoomtreintje verder door kan rijden. Zoiets kan alleen in Nederland. Het Duitse stuk van het trace van ZLSM loopt na het ZLSM station van Vetschau dood. Het spoor dat het lijntje met de rest van Duitsland moet verbinden hebben de Duitsers afgebroken.

Op de terugweg vanaf Valkenburg kon ik kiezen om met het treintje naar Kerkrade door te reizen of in Simpelveld uit te stappen voor een rondleiding door de werkplaats, Seinhuis en Station. Ik had voor de rondleiding gekozen. Was leuke middag. De ZLSM wordt gerund door vrijwilligers en des ondanks kwamen er financiële problemen. De onderhoudskosten voor rollend materiaal en het onderhoudt van het trace liepen hoog op. Hierop heeft de lokale politiek een fonds opgericht zodat het ZLSM kon blijven bestaan. En dat het cultureel erf goed ook in goede conditie zou blijven voortbestaan.
Klik hier om naar Daans fotoboek over de ZLSM te gaan.

Station Rearen

Na mijn bezoek ben ik door gereden naar het station van Rearen. Station Rearen maakte deel uit van de Venbahn. Over de Vanbahn reed ook museum treintje. De Vennbahn is door Pruisen gebouwd. Na de eerste wereld oorlog kwam een deel van Vennbahn door landsheerindeling voor een deel in België te liggen. Ondanks het museum treintje nam de politiek het besluit om de Vennbahn af te breken. En er een toeristisch fietspad aan te leggen over het tracé. Het fietspad loopt dwars door station Rearen. Het is triest hoe de Belgen met station Rearen en de Vennbahn zijn omgegaan. Het cultureel erfgoed is afgebroken en het restant ligt nu nog weg te roesten.

Binnenkant van het seinhuis Rearen.

Roestende seinen en sporen.

Dicht begroeide staven voor bediening seinen en wissels

Verlaten rangeer locomotief.


Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.
18 *
Bezoekers vinden
dit goed.
7 *
Bezoekers vinden
dit slecht.
0 *
Bezoekers zijn
boos.
0 *
Bezoekers vinden
dit geweldig.
0 *
Bezoekers zijn
medelevend.
0 *
Bezoekers vinden
dit grappig.
0 *
Bezoekers zijn
verbluft.
0 *
Bezoekers zijn
verdrietig.
Geplaatste reakties op dit blog bericht :
Naam : Spammer Spammer
03-04-2014 00:45:23

Naam : Spammer
26-05-2014 11:45:12

Vorig blog bericht.
Blog begin pagina
Volgend blog bericht.

Creative Commons Licentie
Dit werk van Daan van der Hoeven op deze pagina is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 3.0 Nederland licentie.